شناخت مربیان پیش دبستانی از مهارت تفکر انتقادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناخت مربیان پیش دبستانی از مهارت تفکر انتقادی می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی بوده و به روش کیفی انجام شده است. جامعه مورد مطالعه، کلیه ی مربیّان شاغل در مراکز پیش دبستانی شهر شازند(واقع در استان مرکزی) بود که نمونه از میان آنها بصورت دردسترس و داوطلبانه انتخاب گردید و با 8 مربی پیش دبستانی، مصاحبه ی بدون ساختار و عمیق انجام شد. هم چنین نحوه ی قصّه گویی مربیان، پرسشگری و بحث و گفت وگوی آنها با کودکان مورد مشاهده قرار گرفت و راهنمای برنامه و فعالیت دوره ی پیش دبستانی به عنوان سند بررسی شد. نتایج حاصل از تحلیل محتوای مصاحبه ها نشان داد، مربیان از لحاظ نظری شناخت نسبتا خوبی در بیان تعریف تفکر انتقادی، اهمّیت و لزوم توجّه به آن در عصر حاضر و روش های آموزش آن داشتند. امّا نتایج حاصل از مشاهده بیانگر آن بود که در بحث و گفتگویی که پس از اتمام قصّه با طرح سؤال شروع می شد بیشتر سؤال های مربیان بر روی دانش و یادآوری مطالب تأکید کرده و تعداد کمی از سؤال ها در جهت ترغیب کودکان برای کسب مهارت های تجزیه و تحلیل، ترکیب و ایجاد کردن و ارزیابی امور بود. در واقع مربیان در عمل به علّت عدم شناخت کافی نسبت به فنون پرسشگری از مهارت کافی برای آموزش به کودکان برخوردار نبوده و نمی توانستند کودکان را به نحو مطلوب به سمت تفکر انتقادی سوق دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

the cognition of preschool teachers of critical thinking skill

نویسندگان [English]

  • ٍEnsiyeh Mahdavi 1
  • Parvin Ahmadi 2
  • Afsaneh Naraghi zadeh 3
1 Master of Curriculum Planning, Al-Zahra University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Management and Planning, Al-Zahra University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Management and Planning, Al-Zahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

This study aimes to explaining the cognition preschool teachers is of critical thinking skill. This type of study is an applied research and the research method was qualitative. The study population was all preschool teachers working in preschool institution in the city Shazand (in the Markazi province). The sample was selected from among them available and voluntarily. with eight preschool teachers unstructured and depth interviews were conducted. Also، how storytelling teachers، questioning and conversation with children were observed and guide the programs and activities of the preschool period as the document was examined. The results of the content analysis of the interviews showed that preschool teachers in theory have a relatively good cognition of the definition of critical thinking and the importance and necessity of critical thinking in the present era and teaching methods. But the results of the observation showed that in the debate that began with questions after the story more questions preschool teachers، emphasizes on knowledge and recall and afew of the questions to encourage children to aquire skills of analysis، synthesis and create and evaluation. In fact the preschool teachers in practice due to lack of sufficient knowledge of the questioning techniques did not have the skills to teach children and could not push children toward critical thinking.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical thinking
  • preschool
  • preschool teacher
آرمند، محمّد (1374). روش های تدریس فعّال و نقش و اهمیّت آنها در آموزش و پرورش، مجلّه رشد تکنولوژی آموزشی، سال 11،شماره1: 10-12.
-براتی علویجه، حسینعلی(1384). روانشناسی مطالعه، اصفهان: انتشارات پیام علوی.
-بهمنی، فرود؛ یوسفی، علیرضا و نعمت بخش، مهدی (1384). مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مواجهه با متون علمی، مجلّه ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دوره5، شماره2:41-46.
- دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش(1390). راهنمای برنامه درسی پیش دیستان. در مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش. پاییز 1392. بازیابی در سایتwww.sce.ir
-رشنو، سمیّه(1390). تحلیل محتوای کتابهای داستانی تألیفی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گروه سنّی نوجوان بر اساس مهارت های تفکر انتقادی، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزّهراء(س)، تهران.
-رضویان شاد، مرتضی و سلطان القرایی، خلیل(1389). بررسی ادراک معلمان از تفکر انتقادی، مجله آموزش و ارزشیابی(علوم تربیتی)، دوره3، شماره11:29-46.
-رنجبر، کریم(1393). آنچه والدین پیش دبستانی ها و کلاس اولی ها باید بدانند، شیراز: انتشارات شاهچراغ.
- سرابی، مرضیه، احمدی، پروین(1396). مبانی ارزشیابی بر اساس نظریه ساخت و سازگرایی. اندیشه های نوین تربیتی. دوره 13. شماره 14. 119-95
-سیف، علی اکبر(1394). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران: نشر دوران.
-شعبانی، حسن(1394). روش تدریس پیشرفته و آموزش مهارت ها و راهبردهای تفکر، تهران، سمت.
-شهابی، محمود(1384). تفکر انتقادی- آموزش انتقادی، آموزش علوم اجتماعی، دوره8، شماره4:10-16.
- فتحی هفشیجانی، فرشیده، عارفی، محبوبه، فتحی واجارگاه، کوروش(1397). رابطه شیوه تدریس معلمان و پرورش نگرش علمی دانش آموزان مدارس ابتدایی دخترانه شهر تهران. پژوهش در برنامه ریزی درسی.دوره 15.ش 29،(پیاپی 56).162-173
-فیشر، رابرت(1386). آموزش تفکر به کودکان، ترجمه مسعود صفایی مقدم، اهواز، نشر رسش.
- فلاح، عاطفه، احمدی، پروین و رضازاده شیراز ، فاطمه(1394). شناسایی صلاحیت های حرفه ای مربیان دوره پیش دبستانی. دوفصلنامه پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). سال 22. ش 6. بهار و تابستان94:165-182
- مرعشی، سیّد منصور و رحیمی نسب، حجّت(1387). امکان سنجی اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان در برنامه درسی دوره ابتدایی، فصلنامه نوآوری های آموزشی، سال7، شماره28: 7-28.
-مفیدی، فرخنده(1395). آموزش های دوران اولیه کودکی از نگاه جهانی، رشدآموزش پیش دبستان، دوره 7، شماره3.
- مهاجری، محمدکاظم،یاسینی، محمدرضا، شریفی، مسعود(1392). تفکر انتقادی و نقش داستان در پرورش آن ( با رویکرد تربیت دینی کودکان). فصلنامه بصیرت و تربیت اسلامی. ش26.پاییز92: 31-53.
-مهرمحمّدی، محمود(1392). بازاندیشی فرایند یاددهی-یادگیری، تهران، انتشارات مدرسه.
-Bessick،S.C.(2008). Improved critical thinking skill as a result of direct instraction and their relationship to academic achievement،A dissertation submitted to the graduate studies and research in partial fulfillment of the requirements for the degree doctor of education، Indian university of Pennsylvania، May 2008.
-Birbili،M.(2013). “Developing young children`s think skills in Greek early childhood classrooms: Curriculum and practice”. Early child development and care، 183(8)، 1101-1114.
-Cullinane،A.(2009).”Bloom`s taxonomy and its use in classroom assessment”.Resource & Research guide، 1(13)، 1-4.
-Ennis، R.(1985).“Alogical basis for measuring critical thinking skills”. Educational leadership. 43(2)، 44-48.
-Krathwohl،D.(2002).”A revision of bloom`s taxonomy: An overview”.Theory in to practice، 41(4)، 212-218.
-Lipman، M.(1988). “Critical thinking : What can it be”. Education leadership، 46(1)، 38-43.
-Leon، J.(2015). “A base line study of strategies to promote critical thinking in the preschool classroom”. Gist education and learning research journal، 10، 113-127.
-Nkhoma، M، Lam، Tri.(2016). Developing case-based learning activities based on the revised bloom`s taxonomy. Proceeding of information science & It education conference.85-93.retrieved from http://www.informingscience.org/Publication/3496.
-Sulaiman، T & Noordin، N.(2005).” The application of question levels in the teaching of year one primary school students”. Journal of science and mathematics education in southeast Asia، 28(2)، 117-140.
-Venter، E، Higgs، L.(2014). “Philosophy for children in a Democratic classroom”.Jsoc Sci، 41(1)، 11-16.