پیش‎بینی اهمال کاری تحصیلی ‎ براساس خودناتوان سازی و استرس ناشی از انتظارات تحصیلی در دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد،مشهد، ایران

2 عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر پیش‎بینی اهمال‎کاری تحصیلی دانش‎آموزان از طریق خودناتوان‎سازی و استرس‎ناشی‎از انتظارات تحصیلی بود.روش این تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد نظر کلیه دانش‎آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر مشهد در سال تحصیلی 96-95 بودند. گروه نمونه شامل 175 نفر که به شیوه نمونه‎گیری خوشه‎ای انتخاب شدند. مقیاس‎های اهمال‎کاری تحصیلی، استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوان‎سازی اجرا شد. داده‎ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‎به‎گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که متغیرهای خودناتوان‎سازی و استرس‎ناشی از انتظارات تحصیلی، همبستگی مثبت و معناداری با متغیر اهمال‎کاری دارند. در بررسی نقش پیش‎بینی‎کنندگی هر یک از متغیرها می‎توان گفت که متغیر خودناتوان‎سازی بیشترین میزان پیش‎بینی را دارد. بنابراین می‎توان اهمال‎کاری تحصیلی دانش‎آموزان را از روی خودناتوان‎سازی و استرس ناشی از انتظارات تحصیلی آنها، پیش‎بینی کرد. همچنین با کاهش استرس و مدیریت خودناتوان‎سازی، می‎توان از افزایش اهمال‎کاری در بین دانش‎آموزان پیشگیری کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Prediction of Academic Procrastination on Self-handicapping and Academic Expectations Stress

نویسندگان [English]

  • fatemeh azarbadkan 1
  • Mohaamad Javad Asgari Ebrahimabad 2
1 Education and Psychology, Ferdowsi university of Mashhad, Mashhad, Mashhad, Iran
2 Department of Clinical Psychology Faculty of Education and Psychology Ferdowsi University Of Mashhad (FUM),Mashhad, Iran
چکیده [English]

The aim of this research was to predict the academic procrastination of students by assessing self-handicapping behavior and Academic Expectations Stress. This research is descriptive and uses correlation methods. The statistical population consisted of male students who were high school students in Mashhad during the 2016-2017 academic years. 175 students were in the sample group; the sampling was by cluster sampling methods. The following scales were used in this research: academic procrastination, Academic Expectations Stress, and self-handicapping. The data was analyzed with Pearson’s correlation coefficient and stepwise regression. The results showed that self-handicapping and Academic Expectations Stress have a positive correlation with academic procrastination. In determining which of these variables was a better predictor for academic procrastination, we found that self-handicapping was the most reliable predictor. Therefore, we can conclude that student’s academic procrastination can be predicted using self-handicapping, Academic Expectations Stress. Furthermore, we conclude that by lowering their stress levels, and control self-handicapping, the increase of student’s procrastination can be prevented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Expectations Stress
  • Procrastination
  • Self-handicapping
جوکار، بهرام و دلاورپور، محمدآقا (1386). رابطه تعلل ورزی آموزشی با اهداف پیشرفت. اندیشه‌های نوین تربیتی، 3(3): 61-80. . doi: 10.22051/jontoe.2007.31
حبیبی، مجتبی (1394). تأثیر آموزش مدیریت شناختی رفتاری استرس بر کاهش استرس تحصیلی ناشی از انتظارات شخصی و انتظارات والدین در دانش‎آموزان. مجله روانشناسی مدرسه، 4(2): 22-38.
حسینیان، سیمین و نیکنام، ماندانا ( 1390). تأثیر مداخله آموزش شناختی-رفتاری بر خودناتوان‎سازی و خودکارآمدی زنان ورزشکار. مجله رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، (7): 63-78.
حیدری، محمود.، دهقانی، محسن و خداپناهی، محمدکریم (1388). بررسی تأثیر شیوه فرزندپروری ادارک شده و جنس بر خودناتوان سازی. فصلنامه خانوده پژوهی، 5(18):125-137.
رئیسی، فاطمه.، هاشمی‎شیخ‎شبانی ‎اسماعیل و فاتحی‎زاده، مریم (1383). رابطه خودناتوان‎سازی تحصیلی دانش‎آموزان با اهداف تسلط، عملکردگرا و عملکردگریز دانش‎آموز، والدین، معلم و کلاس. تازه‌های علوم شناختی، 6 (شماره3 و 4): 93-101.
شاهرخی، مسلم و نصری، صادق ( 1393). بررسی ارتباط کمال‎گرایی و اضطراب امتحان با اهمال‎کاری تحصیلی در دانشجویان. اندیشه‌های نوین تربیتی، 10 (2): 161-183.
شکرکن، حسین.، هاشمی‎شیخ‎شبانی، سید‎اسماعیل و نجاریان، بهمن (1384). بررسی رابطه برخی پیشایندهای مهم و مربوط با خودناتوان‎سازی تحصیلی و رابطه آن با پیامدهای برگزیده در دانش‎آموزان پسر سال اول دبیرستان‎های اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3 (3): 77- 100.
غریبی، مجتبی.، ایزدی، بهنام و محمدعلی‎پوریزدی، فریبا (1394). بررسی اثرات خودباوری و عزتنفس بر مدیریت تصویرپردازی دیگران. ارائه شده در کنفرانس بین‎الملل مدیریت، اقتصاد و مهندسی صنایع.  تهران. مؤسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا.
 غلامزاده، پریسا.، عبدخدایی، محمدسعید و اصغری‎نکاح، سیدمحسن (1395). مقایسه اثربخشی آموزش خودتنظیمی‌تحصیلی و منطقی-هیجانی الیس بر کاهش خودناتوان سازی و اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان. (پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی). دانشگاه فردوسی، مشهد.
فاتحی‎زاده، مریم.، رئیسی، فاطمه.، امامی، طاهره و جزایری، رضوان السادات (1387). رابطۀ بین خودناتوان‌سازی تحصیلی و ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان دختر و پسر شهر اصفهان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 2 (2-3): 491-503.
گلستانی بخت، طاهره و شکری، مهناز (1392). رابطه تعلل‎ورزی (اهمال کاری) تحصیلی با باورهای فراشناختی. دوفصلنامه علمی-پژوهشی شناخت اجتماعی. 2(3): 89-100.
لامعی، بی‎بی‎عفت.، سپهری‎شاملو، زهره و آقامحمدیان‎شعرباف، حمیدرضا (1393). بررسی ارتباط ساختار انگیزشی و اهمال‌کاری تحصیلی در دانشجویان کارشناسی شاهد دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهش‌های روان‌شناسی بالینی و مشاوره، 4 (1): 55-70.
ملکی، ندا.، باقری، نسرین (1394). پیش بینی اهمال‌کاری براساس راهبردهای مقابله با استرس دانشجویان. ارائه شده در دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در علوم انسانی.  تهران: موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا.
یوسفی، ناصر.، شیربگی، ناصر و صالحی، صالح(1391). بررسی تحلیل عاملی و ساختاری «نگرش به پژوهش و رابطه آن با خودناتوان  سازی و خوداثربخشی در میان دانشجویان کارشناسی ارشد. فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، 3 (9): 19-42.
Ang, R. P. and Huan, V. S. (2006). Academic expectations stress inventory: development, factor analysis, reliability, and validity. Journal of Educational and Psychological Measurement, 66(3): 522-539.
Ang, R. P., Huan, V. S. and Braman, O. R. (2007). Factorial structure and invariance of the academic expectations stress inventory across Hispanic and Chinese adolescent samples. Child Psychiatry Human Development, 1(38): 78-87.
Berglas, S. and Jones, E. E. (1978). Drug choice as a self-handicapping strategy in response to no- contingent success. Journal of personality and social psychology, 36(4): 405-417.
Day, V., Mensink, D.  and O’Sullivan, M. (2000). Patterns of academic procrastination. Journal of College Reading and Learning,30 (2): 120-134.
Deemer, E. D. , Smith, J. L., Carroll, A. N. and Carpenter, J. P. (2014). Academic Procrastination in STEM: interactive effects of stereotype threat and achievement goals. The Career Development Quarterly, 2(62): 143-155.
Fatehizade, M., Reisi, F., Emami, T. and Jazayeri, R. (2008). Relationship between educational self-handicapping and personality characteristics of males and females student in Esfahan. Journal of Applied Psychology, 2(2-3): 491-503(Text in Persian).
Ferrari, J. R. (1991). Compulsive procrastination: some self-reported characteristics. Journal Psychological Reports, 68(2): 455-458.
Ferrari, J. R., & Tice, D. M. (2000). Procrastination as a self-handicap for men and woman: a task-avoidance strategy in a laboratory setting. Journal of Research in Personality, 34(3): 73-83.
Gharibi, M., Ezadi, B. and MohammadalicPoryazdi, F. (2015). Study on the effect of self-efficacy and self-esteem on others impression management. Paper presented at the International Conference on Management Economics and Industrial Engineering.
Gholamzade, P., Abdekhodaye, M. A. and Asgari Nekah, M. (2016). Compare the effectiveness of self-regulation of academic and Ellis’s rational emotive reduced academic self-handicapping and procrastination. )MA(, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad.
Golestani Bakht, T. and Shokri, M. (2013). Relationship between academic procrastination with meta cognitive beliefs. Journal of Social Cognition, 2(3): 89-100.
Habibi, M. (2015). The effect of cognitive-behavioral stress management on decreasing academic expectation stress of parents: A case of first grade high school students. Journal of School Psychology, 4(2): 22-38.
Heidari, M., Dehghani, M. and Khodapanahi, M.K. (2009). The impact of perceived parenting sytle and gender on self-handicapping. Quarterly Journal of Family Research, 5(2): 125-137(Text in Persian).
Hosseinian, S., & Niknam, M. (2010). The Effect of Cognitive Behavioral Training Intervention on Self-handicapping and Self-efficacy in Athlete Women. Journal of Motor Behavior, 2(7): 63-78(Text in Persian).
Jowkar, B. and Delavarpoor, M. (2007). Respect of procrastination with achievement goals. Journal of Modern Education, 3(3)61-80 (Text in Persian).
Klingsieck, K. B. (2013). Procrastination: when good things don’t come to those who wait. European Psychologist, 8(1): 24-34.
Kothari, R. A. (2011). Brrsy ahmalkary relationship between education and the need to develop and test anxiety. MA thesis, Ferdowsi University of Mashhad
Lamei, E., Sepehry, Z. and Aghamohamadeiyan, H. (2014). The Relationship Between Motivation and Academic Procrastination undergraduate students in Ferdowsi University of Mashhad. The Journal of Research in Clinical Psychology and Counseling, 4(1): 55-70(Text in Persian)..
Maleki, N. and Bagheri, N. (2015). Predict procrastination based on coping stress strategies in student. First international conference & second national conference on modern research in the humanities. 12th june 2015(Text in Persian)..
Mann, L. (2016). Procrastination revisited: a commentary. Journal of Australian Psychologist. 51(1): 47-51.
Niermann, H. and Scheres, A.(2014). The relation between procrastination and symptoms of attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) in undergraduate students. Methods in Psychiatric Research, 23 (4): 411-421.
Raeesi, F., Hashemi Sheykh Shaabani, E. and Fatehizade, M. (2004). The Relationship between Educational Self-handicapping and Mastery, Performance Focus and Performance Avoidance in Students, Parents, and Classroom. Journal of Advances in Cognitive Sciences, 6(3, 4): 93-101(Text in Persian)..
Rumberger, R. W. (1995). Dropping out of middle school: a multilevel analysis of students and schools. American Educational Research Journal, 32 (5): 583-596.
Shahrokhi, M., Nasri, S. (2014). The Study on the Relationship between Perfectionism and Test Anxiety and Academic Procrastination in University Students. The Journal of New Thoughts on Education, 10(2): 163-185. (Text in Persian). doi: 10.22051/jontoe.2014.373.
Shokrkon, H., Hashemi Sheykh Shaabani, S. E. and Najarian, B. (2005). An investigation of the relationships between some important and relevant antecedents of academic self-handicapping and its relationship with selected consequences in ahvaz ninth-grade boy students. Journal of Education and Psychology, 12(3): 77-100(Text in Persian)..
Sirois, F. M., & Kitner, R. (2015). Less Adaptive or more maladaptive? A meta-analytic investigation of procrastination and coping. European Journal of Personality, 29 (4): 433-444.
Sirois, F. M. and Pychyl, T. A. (2013). Procrastination and the priority of short-Term mood regulation: consequences for future self. Social and Personality Psychology Compass, 7(2): 115-127.
Solomon, L. J. and Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology, 31(4): 503-509.
Steel, P. (2007). The nature of procrastination: a meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Journal of Psychological Bulletin, 133(1): 65-94.
Steel, P. and Klingsieck, K. (2015). Procrastination. The International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 19: 73-78
Steel, P. and Klingsieck, K. (2016). Academic procrastination: psychological antecedents revisited.  Australian Psychologist, 51(1): 36-46.
Tice, D. M. (1991). Esteem protection or enhancement? Self-handicapping motives and attribution differ by self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology,60(5): 711-725.
Wong, J., Salili, F., Ho, S. Y., Mak, K. H., Lai, M. K. and Lam, T. H. (2005). The perceptions of adolescents, parents and teachers on the same adolescent health issues. School Psychology International, 26(3): 371-384.
Yousefi, N., Shirbegi, N. and Salehi, S. (2012). An Investigatin of Structural and Factor Analysis of the ‘Attitude toward Research’ and its Relationships with Self-handicapping and Self-efficacy among Master Students. Quarterly of Educational Measurment, 3(9): 19-42(Text in Persian)..
Zukerman, N., Kiefer, S. C. and Knee, C. R. (1988). Consequences of self-handicapping: Effectse on coping, academic performance and adjustment. Journal of Personality and Social Psychology, 74(5): 1619-1628.