نقش و شکل گیری الگوهای بزرگ در زندگی «من»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه الزهرا(س)

چکیده

چرا تعدادی از افراد جامعه متفاوت از یکدیگر فکر می کنند, احساس می کنند, و رفتار می کنند؟ پاسخ به این پرسش چندان کار ساده ای نیست و رشته ها و مکاتب فکری و نظریه ها, هر یک در تلاش برای یافتن پاسخی به این پرسش کلیدی بوده اند. هدف مقالۀ حاضر بررسی این موضوع از منظر روانکاوی است.
به کمک اسناد و مُتون علمی موجود در ارتباط با مفهوم سوژه و با روش فراتحلیل (فراسنتز) از نوع کتابخانه ای و با نقد و بررسی آنها در تلاش در فهم موضوع مطرح شده هستیم. به عنوان نتیجه, بر این باوریم که انسانها نسبتا یکسان بدنیا می آیند, ولی محیط های روانی و فرهنگی متفاوت اطراف افراد (نظیر خانواده, مدرسه, شبکۀ همسالان, رسانه ها و جامعه) تعدادی از آنها را فاعل یا به تعبیر ژاک لکان روانکاو فرانسوی به کمک الگوهای بزرگ (A بزرگ) سوژه می سازد و تعدادی را منفعل یا فرد می سازد. به عبارت دیگر, سوژه شدن و منفعل شدن امری اکتسابی یا برساخته ای اجتماعی است, لذا آموختنی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role and the formation of large patterns in the life of "me"

نویسنده [English]

  • Morteza Monadi
چکیده [English]

Why do some people in the community think, feel and behave differently? The answer to this question is not so simple, and disciplines and schools of thought and theories, each one trying to find the answer to this key question have been. The purpose of this article is to examine this issue from the point of view of psychoanalysis.With the help of the literature and scientific literature available in relation to the concept of the subject and in a meta-analysis (FRA) method, we are librarians and criticize them in an effort to understand the subject matter.As a result, we believe that human beings are born alike, but different psychological and cultural environments around people (such as family, school, peer network, media, and society) are some of them as subject or as Jacques Lacan, French psychoanalyst With the help of large patterns (A large) it makes a subject and makes a number passive or individual. In other words, subjectivity and passivity are socially acquired or constructed, so it is learned.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Subjects
  • socially based
  • education
  • mental health and psychoanalysis
استور آنتونی (1375). فروید. ترجمۀ حسن مرندی. تهران: طرح نو.
استونز راب (1379). متفکران بزرگ جامعه شناسی. ترجمة مهرداد میردامادی. تهران: مرکز.
اونز دیلن (1386). فرهنگ مقدماتی اصطلاحات روان کاوی لکانی. ترجمۀ مهدی رفیع و مهدی پارسا. تهران: گام نو.
بختیار علی (1393). آیا با لاکان می‌توان انقلابی بود؟ مقالاتی در روانکاوی و فلسفۀ پست مدرن. ترجمۀ سردار محمدی. تهران: افراز.
پروین لارنس ای (1374). روانشناسی شخصیت، (نظریه و تحقیق). ترجمة محمد جعفر جوادی و پروین کدیور. تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
تری یاندیس هری س. (1383). فرهنگ و رفتار اجتماعی. ترجمة نصرت فتی. تهران: رسانش.
جانسون براد و کلی موری (1392). شناخت اختلالات شخصیتی. قبل و بعد از ازدواج. ترجمۀ فاطمه سادات موسوی. تهران: ما و شما.
دی. نای رابرت (1381). سه مکتب روانشناسی. دیدگاه‌های فروید، اسکینر و راجرز. ترجمة سید احمد جلالی. تهران: پادرا.
شاملو سعید (1375). آسیب شناسی روانی. تهران: رشد.
ضیمران محمد (1381). میشل فوکو: دانش و قدرت. تهران: هرمس.
فروید آنا (1382). من و ساز و کارهای دفاعی. ترجمۀ محمد علی خواه. تهران:مرکز.
فروید زیگموند (1382). ورای اصل لذت. ترجمۀ یوسف اباذری. فصلنامۀ فلسفی، ادبی، فرهنگی ارغنون. 21 (1):25 - 81.
فروید زیگموند (1384). تفسیر خواب. ترجمۀ شیوا رویگران. تهران: مرکز.
فروید زیگموند (1393). روانکاوی و زندگی من. به همراه توتم پرستی/ ترجمۀ محمود نوایی و محمد علی خنجی. تهران: جامی.
فروم اریک (1374). بحران روانکاوی. ترجمة: اکبر تبریزی. تهران: فیروزه.
فروم اریک (1393). گریز از آزادی. ترجمۀ عزت الله فولادوند. تهران: مروارید. چاپ شانزدهم.
فوکو میشل (1381). تاریخ جنون. ترجمۀ فاطمه ولیانی. تهران: هرمس.
کرایب یان. (1378). نظریة اجتماعی مدرن از پارسونز تا هابرماس. ترجمة عباس مخبر. تهران، آگه.
کرینگ، دیویسون، نیل و جانسون (1394). آسیب‌شناسی روانی. (روان‌شناسی نابهنجاری) ترجمه حمید شمسی پور. تهران: ارجمند.
کدیور میترا (1381). مکتب لکان، روانکاوی در قرن بیست و یکم. تهران: اطلاعات.
کوهن جاش (1390). چگونه فروید بخوانیم. ترجمه صالح نجفی. تهران: رخداد نو.
کِلِرو ژان پیر (1385). واژگان لکان. ترجمۀ کرامت مُوللی. تهران: نی.
منادی مرتضی (1386). اوقات فراغت و چالش‌های جهانی شدن، مقایسۀ دو نسل. فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات.3(8).
منادی مرتضی (1387). درآمدی جامعه‌شناختی بر جامعه پذیری. تهران: جیحون.
منادی مرتضی (1392). جامعه‌شناسی آموزش و پرورش. تهران: آوای نور.
منادی مرتضی (1394). فراتحلیلی در خصوص مسئلۀ شکل گیری سوژه و اهمیت آن در آموزش عالی. مجلۀ آموزش عالی، فصلنامه علمی – پژوهشی انجمن آموزش عالی ایران. 7(1): 1 -41.
میلر پیتر (1384). سوژه، استیلا و قدرت. در نگاه هورکهایمر، مارکوزه،‌ هابرماس و فوکو. ترجمۀ نیکو سرخوش و افشین جهاندیده. تهران: نی.
نوئل ژان بلمن (1393). تحلیل روانکاوانۀمتون ادبی. مترجم: محمد وحید نژاد. تهران: افراز.
هومر شون (1388). ژاک لاکان. مترجمان: محمد علی جعفری و سید محمد ابراهیم طاهائی. تهران: ققنوس.
Ardoino Jaques، Jacqueline Barus-Michel (2006). Sujet. In: Vocabulaire de Psychosociologie. Jacqueline Barus-Michel، Eugène Enriquez، André Lévy. Paris: érès.
Bonfantie Thierry (1995). L'inconscient d'hier à aujourd'hui. In: Sciences Humaine، no 52، juillet. Paris.
Chemama Roland et Vandermerch Bernard (2003). Dictionnaire de la Psychanalys. Paris:Larousse.
Cottraux Jean (2009). Pourquoi est-il si difficile de changer? In:Sciences Humaines. No 205، Juin.
Durkheim Emile (1987). Les règles de la méthode sociologique. Paris: PUF.
Freud Sigmund (1987). Totem et Tabou. Paris: Petit Bibliothéque Payot.
Guy Alain (1995). La Clinique psychanalytique، peut-elle dégager une théorie du sujet de l’apprentissage? Insu et sujet. In: L’année de la recherche en science de l’éducation. Paris.
Guy Alain (2015). Entretien avec Alain Guy par le chercheur sur la notion de Sujet. Paris.
Lacan Jacques (1991). Le séminaire. Livre XVII. L’envers de la psychanalyse. Paris: Seuil.
Mead Georges Herbert (1963). L’esprit، le soi، et la société. Paris: P.U.F.
Tourraine Alain et Khosrokhavar Farhad (2005). La recherche de soi- Dialogue sur le sujet. Paris‌: Fayard، septembre.