آل حسینی، فرشته و باقری، خسرو (1388). تأملی بر کثرتگرایی بنیادی لیوتار و پیامدهای آن برای تعلیم و تربیت، فصلنامه نعلیم و تربیت، 92، 78-54.
باغگلی، حسین (1389). مروری بر رویکرد متفکّران غربی (پس از رنسانس) به تربیت معنوی انسان، مجموعه مقالات اولین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، دانشگاه تربیت مدرس.
باغگلی، حسین.، شعبانی ورکی، بختیار.، غفاری، ابوالفضل و نهاوندی، علی (1391). نقد مفهوم معنویت در تربیت معنوی معاصر، معنویت دینی و نوپدید (تشابه ذاتی یا اشتراک لفظی)، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 20(16): 115-89.
باغگلی، حسین.، شعبانی ورکی، بختیار.، نهاوندی، علی و غفاری، ابوالفضل (1394). تحلیل و نقد رویکردهای تربیت معنوی نوپدید (بررسی الگوی معنویت باوری فارغ از دین)، دو فصلنامه علمی – پژوهشی تربیت اسلامی، 10(20): 53-29.
باقری، خسرو (1375). تعلیم و تربیت در منظر پستمدرنیسم، مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، 2(۴-۱):۸۳-۶۳.
باقری، خسرو (1388). دیدگاههای جدید در فلسفه تعلیم تربیت، تهران: علم.
بناهان، مریم و ایمانی، محسن (1391). تبیین مبانی فلسفی «مرجعیت زدایی در تربیت اخلاقی» (با تأکید بر دیدگاه پساساختارگرا) و نقد آن از منظر تعالیم وحیانی اسلام با تکیه بر آرای علامه طباطبایی، رساله دکتری، تهران: تربیت مدرس
بناهان، مریم.، ایمانی، محسن.، سجادی، سید مهدی.، صادق زاده قمصری، علیرضا (1392). تبیین تبارشناختی اندیشه مرجعیت زدایی اخلاقی و مؤلّفههای آن از منظر پساساختارگرایی با نگاهی انتقادی، فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی،9(1): 77-104.
حافظ نیا، محمدرضا (1387). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: سمت.
داوری اردکانی، رضا (1379). اوتوپی و عصر تجدد، تهران: ساقی.
دشتی شفیعی، علی.، سیده زینب صادقی و مهدیس سلیمانی (1392). فلسفه پست مدرن، اولین کنفرانس استانی عمران، معماری، آمل، کانون مهندسین آمل.
دهقان سیمکانی، مهدی (1393). معنویت پستمدرن در مواجهه با عرفان شیعی، کنگره بینالمللی فرهنگ و اندیشه دینی.
رستگار، عباس علی (1389). معنویت در سازمان با رویکرد روانشناختی، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
سجادی، سید مهدی (1379)، تربیت اخلاقی از منظر پستمدرنیسم و اسلام (بررسی و نقد تطبیقی مبانی و اصول)، پژوهشهای تربیت اسلامی، 2: 90-47.
سلحشوری، احمد (1390). حدودوثغور تربیت اخلاقی، تربیت معنوی و تربیت دینی، فصلنامۀ علمی – پژوهشی رهیافتینودرمدیریتآموزشی، 2(2): 41-56.
شاکرنژاد، احمد (1394). رواج معنویت؛ روی گردانی از دین یا بازگشت به دین، فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعی، 3(1):95-122.
شاکرنژاد، احمد (1395 الف). الهیات معنویت؛ معنویت پست مدرن و امکان سنجی استخراج نظام اعتقادی، فصلنامۀ فلسفه و الهیات،21(3):58-76.
شاکرنژاد، احمد (1395 ب). سرقت معنوی در معنویت گرایی جدید (مطالعه ای انتقادی با نظر به روش نگارشی علامه طباطبایی)، همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه ای در مکتب علامه طباطبایی (ره)، تبریز، دانشگاه صنعتی سهند تبریز- مرکز مطالعات و پژوهش های علم و دین.
شمشیری، بابک (1385). تعلیم و تربیت از منظر عشق و عرفان، تهران: طهوری.
صفایی مقدم، مسعود (1390). مطالعه تحلیلی نهضت معنویتگرایی و ارائه رویکردی برای آموزش عالی معنویتگرا، فصلنامه راهبرد فرهنگ،(12-13): 88-110.
فرمهینی فراهانی، محسن(1383). پستمدرنیسم و تعلیم و تربیت، تهران: آییژ.
کیانی، معصومه.، مهرمحمدی، محمود.، صادق زاده قمصری، علیرضا و نوذری، محمود (1394). تبیین رویکردهای موجود دربارۀ تربیت معنوی کودکان و نقد آنها با تأکید بر آموزههای اسلامی، فصلنامۀ تعلیم و تربیت،32(2):9-30.
مصباحی جمشید، پرستو.، سرمدی، محمدرضا.، فرج الهی، مهران.، میردامادی، سید محمد.، اسماعیلی، زهره (1396).وضعیت عقل، دین و علم در عصر پستمدرن و ملاحظات آن در تربیت معنوی با رویکرد انسانشناسانه، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 33: 126-95.
مشایخیراد، شهابالدین (1380)، تعلیم و تربیت دینی(مجموعه مقالات)، ترجمۀ پژوهشکده حوزه و دانشگاه، قم.
Bridger, F. (2001). Desperately seeking what? Engaging with the new spiritual quest. Journal of Christian Education, 44(1), 7–14.
Carr, David & Haldane, John. (2003). “Spirituality, Philosophy and Education” published in the USA and Canada by Routledge Falmer.
Coles, R. (1991). the Spiritual Life of Children, ISBN: 9780547524641, Houghton Mifflin Harcourt Publishing, 1991.
De Souza, M. (2009). Spirituality and well-being. International Journal of Children’s Spirituality, 14(3): 181–184.
Emmons, R. A. (1999). The psychology of ultimate concerns: motivation and spirituality in personality,New York, The Guilford Press.
Heim Brock, H. (2004). Beyond Secularization: Experiences of the Sacred in education. Journal of moral education.5.162-171
Hill, B. V. (1990). A time to Search: Spiritual Development in the Classroom’’, Christian Education, N36, pp.5-22.
Hill, P. C., Pargament, K. I., II, Hood, R. W., Jr, McCullough, M. E., Swyers, J. P., Larson, D. B., et al. (2000). Conceptualising Religion and Spirituality: Points of Commonality, Points of Departure. Journal for the Theory of Social Behavior, 30(1): 51-77.
Kekes, John (1995). “The Morality of Pluralism”, New Jersey: Princton University Press.
Kessler, R. J. (2000). The Soul of Education: Helping students Fine Connection, Compassion, and Character at School. Alenxandria. VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
Lyotard, Jean Francois, (1984). The Postmodern Condition: A Repotr on Knowledge, trans. Geoff Brnnington and Brian Massumi, Manchester, Manchester University Press
Miller, J. (1993). Spiritual education. In C. L. Flake (Ed.), Holistic education: principles, perspectives and practices (A book of readings based on Education 2000: A holistic perspective) (pp. 228–233).
Miller, R. (1999). Holistic Education for an Emerging Culture. In S. Glazer (Ed). The Heart of Learning: Spirituality in Education (pp. 189-201). New York: Teacher/Putnam.
Miller.G.P. (2010). Education and the Soul: Toward a spiritual curriculum. Translated by Nader Quli Ghoorchian. Tehran: Publications of thinking metacognition.
Mitroff, I., & Denton, E. (1999). a Study of Spirituality in the Workplace. Sloan Management Review, 40(4): 83-92. 1999.
Oxford English Dictionary, (2006). Sixth edition, Oxford New York, Oxford University Press
Slattery, P. (2006). Curriculum development in the postmodern era. New York: Garland.
Solomon, D.L. (2000). Toward a postmodern agenda in instructional technology. Educational Technology Research and Development, 48(4): 5–20.
Tisdell, E. (2003). Exploring spirituality and culture in adult and higher education. San Francisco: Jossey- Bass.
Trousdale, A.M. (2004). black and white fire: the inter play of stories imagination and children's spirituality. International journal of children's spirituality.2-177-188.
Vaughan, F. (1991). Spritual issue in psychotherapy, Journal of Transpersonal Psychology, 23, 105-119.
Young, C. & Koopsen, C. (2010). Spirituality, Health, and Healing: An Integrative Approach, Jones & Bartlett Learning Publisher.
Zhang, K. C. (2010). Spirituality and disability: Implications for special education. Developmental Disabilities, 48(4): 299–302. doi:10.1352/1934-9556-48.4.299.
Zhang, K. C. (2013). Through a Spiritual Lens: Early Childhood Inclusive Education in Hong Kong, J Relig Health.