ابوالقاسمی، عباس.، نظری، محمد.، زاهد، عادل و نریمانی، محمد (۱۳۹۱). نقش هیجانات خودآگاه و تعللورزی در پیشبینی عملکرد و اعتماد به نفس تحصیلی دانشجویان، فصلنامه اندیشههاینوینتربیتی،8(1):9-28.
احمدی، زینب.، پیری، موسی و مصرآبادی، جواد (۱۳۹۳). بررسی مقایسهای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای نیمرخهای عاطفۀ تحصیلی سازگار و ناسازگار، فصلنامۀ اندیشههاینوینتربیتی،10(2): 142-162.
ارشدی، نسرین (1386). طراحی و آزمون الگویی از پیشایندها و پیامدهای مهم انگیزش شغلی در کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، پایاننامۀ دکتری روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
اکبرپور زنگلانی، محمد باقر.، زارع، حسین.، اکرامی، محمود و ملکی، حمید(1395). پیشبینی درگیری تحصیلی عاطفی و خودپنداره تحصیلی براساس ساختار اجتماعی آموزش و ادراک از محیطهای آموزشی: بررسی نقش تعدیلی نوع آموزش (آموزش از دور و حضوری)، مجله مطالعات آموزش و یادگیری،8(1): 101-69.
زغیبی قناد، سیمین (1392). رابطۀ علی هیجانهای پیشرفت و انگیزش تحصیلی با مشغولیت تحصیلی با میانجیگری سرسختی تحصیلی در دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر دزفول، پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
سیف، علی اکبر (1388).روانشناسیپرورشینوین:روانشناسییادگیریوآموزش، تهران: دوران.
صیف، محمد حسن (1394). ارائۀ الگوی رابطۀ علی جهتگیری هدف تحصیلی و درگیری شناختی: نقش واسطهای هیجانهای تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی، دو فصلنامۀعلمی پژوهشیشناختاجتماعی،4(2):2-7.
موسوی، ماهرخ.، کیامنش، علیرضا و اخوان تفتی، مهناز (1394). دستاورد تحصیلی از راه کیّفیت آموزشی، درگیری تحصیلی، یادگیری به کمک همسالان و انگیزش تحصیلی (یک مطالعه دو سطحی)، فصلنامه نوآوریهای آموزشی،14(55):69-86.
مهنا، سعید و طالع پسند، سیاوش (1394). رابطۀ بین حمایتهای محیطی و خودآگاهی هیجانی با درگیری تحصیلی: نقش میانجی بهزیستی تحصیلی، مجله آموزش در علوم پزشکی، (16):31-42.
میکائیلی منیع، فرزانه.، فتحی، گونا.، شهودی، مریم و زندی، خلیل (۱۳۹۴). تحلیل روابط بین امید، خودکارآمدی، انگیزش و تنشگرها با سازگاری تحصیلی در میان دانشجویان کارشناسی دانشگاه ارومیه، فصلنامه اندیشههاینوینتربیتی، 11(1):57-78.
Appleton, J. J., Christenson, S. L., & Furlong, M. J. (2008). Student Engagement with School: Critical Conceptual and Methodological Issues of the Construct, Psychology in the Schools, 45(5): 369-386
Areepattamannil, S. (2011). Academic Self-Concept, Academic Motivation, Academic Engagement, and Academic Achievement: A Mixed Methods Study of Indian Adolescents in canada and india, degree of Doctor of Philosophy, Queen‘s University.
Clark, M. H., & Schroth, C. A. (2010). Examining relationships between academic motivation and personality among college students, Journal of Learning and Individual Differences, 20, 19–24.
Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions, Contemporary Educational Psychology, 25, 54–67.
Fredericks, J. A., Blumenfeld, P. C. & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence, Review of Educational, Research, 74, 59-109.
Garcia, L. L. & Pekrun, R. (2011). Students’ emotions and academic engagement: Introduction to the special issue, Contemporary Educational Psychology, 36,1–3.
Kindermann, T. A. (2007). Effects of naturally existing peer groups on changes in academic engagement in a cohort of sixth graders, Child Development,78, 1186-1203.
Lee, J. Q., McInerney, D. M., Liem, G. A. D. & Ortiga, Y. P. (2010). The relationship between future goals and achievement goal orientations: An intrinsic–extrinsic motivation perspective, Journal of Contemporary Educational Psychology, 1-16.
McInerney, D. M. (2005). Helping kids achieve their best: Understanding and using motivation in the classroom (Revised), Greenwich, CT: Information Age Publishing
Mega, C., Ronconi, L. & DeBeni, R. (2014). What Makes a Good Student? How Emotions, Self-Regulated Learning, and Motivation Contribute to Academic Achievement, Journal of Educational Psychology, 106(1): 121–131.
Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: assumptions, corollaries, and implication for educational research and practice, Educational Psychology Review, 18, 315-341.
Pekrun, R. & Garcia,L.L. (2012). Academic Emotions and Student Engagement, Handbook of Research on Student Engagement, 259-282.
Pekrun, R., Goetz, T. & Frenzel, A. C. (2005). Academic Emotions Questionnaire- Mathematics (AEQ-M) user’s manual, University of Munich: Department of Psychology.
Pekrun, R., Maier, M. A., & Elliot, A. J. (2009). Achievement Goals and Achievement Emotions: Testing a Model of Their Joint Relations With Academic Performance, Journal of Educational Psychology, 101(1): 115–135.
Reeve, J., Jane, H., Carrell, D., Jean, S. & Barch, J. (2004). Enhancing students engagement by increasing teachers, autonomy support, Motivation & Emotion, 28(2): 147-69.
Reeve, J. & Tseng, Ch. (2011). Agency as a fourth aspect of students engagement during learning activities, Contemporary Educational Psychology, 36, 257–267.
Richardson, J. T. E., Long, G. L. & Woodley, A. (2003). Academic Engagement and Perceptions of Quality in Distance Education, Open learning, 18(3).
Sepehri Shamloo, Z. & Cox, W. M. (2010). The relationship between motivational structure, sense of control, intrinsic motivation and university students' alcohol consumption, Addictive Behaviors, 35, 140–146.
Tulis, M. & Fulmer, S. M. (2013). Students' motivational and emotional experiences and their relationship to persistence during academic challenge in mathematics and reading, Learning and Individual Differences, 27, 35–46.
Walker, CH. O., Greene, B. A. & Mansell, R. A. (2006). Identification with academics, intrinsic/extrinsic motivation, and self-efficacy as predictors of cognitive engagement, Learning and Individual Differences, 16, 1–12.
Wang, M. T., Chow, A., Hofkens, T. & Salmela-Aro, K. (2015). The trajectories of student emotional engagement and school burnout with academic and psychological development: Findings from Finnish adolescents, Learning and Instruction, 36, 57-65.
Wang, M. T. & Eccles, J. S. (2013). School context, achievement motivation, and academic engagement: A longitudinal study of school engagement using a multidimensional perspective, Learning and Instruction, 28, 12-23