آدامز میلنر (1373). روانشناسی کودکان محروم از پدر، ترجمۀ خسرو باقری، محمد عطاران. تهران: تربیت.
آگوستین، اورل (1382). اعترافات، ترجمۀ افسانه نجاتی، تهران: پیام امروز.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1319). ابن سینا و تدبیر المنزل، ترجمۀ محمد نجمی زنجانی، تهران: مجتمع ناشر کتب.
ارسطو (1378). اخلاق نیکوماخوس، ترجمۀ محمد حسن لطفی، تهران: طرح نو.
افلاطون (1350). مجموعه آثار افلاطون، ترجمۀ محمد حسن لطفی، تهران: ابنسینا.
الدنبرگ، هرمان (1373). فروغ خاور، ترجمۀ بدرالدین کتابی، تهران: اقبال.
باقری، خسرو.، سجادیه، نرگس و توسلی، طیبه (1389). رویکردهاوروشهایپژوهشدرفلسفهتعلیمو تربیت. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی، اجتماعی.
باقری، خسرو (1393). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، جلد 1. تهران: مدرسه.
راسل،برتراند (1373). تاریخ فلسفه غرب. تهران: پرواز.
شاتو، جان (1388). مربیان بزرگ، ترجمۀ غلامحسین شکوهی. تهران: دانشگاه تهران.
سهروردی، شهاب الدین (1380). مجموعه مصنفات شیخ الاشراق، ج2، تصحیح سید حسین نصر، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی
شوپنهاور، آرتور (1388). در باب حکمت زندگی، ترجمۀ محمد مبشری، تهران: نیلوفر.
شعبانی ورکی، بختیار (1383). آموزش و پرورش و انسان شدن، فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، (8): 95- 106.
کاپلستون، فردریک (1391). تاریخ فلسفه، ترجمۀ سید جلال الدین مجتبوی، تهران: علمی، فرهنگی.
کیرکگور، سورن (1386). ترس و لرز، ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان. تهران: نی.
فریره، پائولو (1363). آموزش در جریان پیشرفت، ترجمۀ احمد بیرشک. تهران: خوارزمی.
فیض کاشانی، محسن (1373). اخلاق حسنه، ترجمۀ محمد باقر ساعدی، تهران: پیام عدالت.
ملاصدرا، صدرالدین محمد (1382)، الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه، با تصحیح، تحقیق و مقدمه سید مصطفی محقق داماد، تهران: بنیاد حکمت صدرا.
پسندیده، عباس (1391). بررسی و تحلیل شادکامی از منظر قران، فصلنامه علمی پژوهشی، (10): 45–64.
خزائی، زهرا (1384)؛ قدیسان اخلاقی، پژوهشهای فلسفی کلامی، (24): 144-166.
علی زمانی، امیر عباس و خلیلی، اکرم (1390). تئودیسة پرورش روح جان هیک، پژوهشنامة فلسفة دین (نامة حکمت)، 9(2): 79–94.
ملکیان، مصطفی (1387). درد از کجا؟ رنج از کجا؟ سخنی درباب خواستگاه رنج، هفت آسمان، (24):51-72.
میرفخرایی، مهشید (1371). رنج جهانی در آئین بودا، فرهنگ، (13): 217-238.
نصرتی، یحیی (1385). مکتب رنج، فلسفه و کلام، (43):247-278.
نیچه، فردریش (1379). شوپنهاور به مثابۀ آموزشگر، ترجمۀ سید حسن امین، نامه فلسفه، (9): 192-214.
Beloyannis, S.J. (2013). The philosophy of Heraclitus today, Encephalos, 50, 1-21.
Benjamin, A. and Cuff Snow, S. (2012). Economies of Suffering: Kierkegaard and Levinas. In J. Malpas and N. Lickiss (eds.), Perspectives on Human Suffering, London: Springer.
Blyth, D. (2012). Suffering and Ancient Therapy: Plato to Cicero. In J. Malpas and N. Lickiss (eds.), Perspectives on Human Suffering, London: Springer.London: Springer.
Diehl, U. (2009). Human Suffering as a Challenge for the Meaning of Life, Existenz. 56, 78-86.
Hazlitt, F.K. and Hazlitt, H. (1984). The Wisdom of the Stoics, United States of America: University Press of America.
Jonas, M. (2010). When Teachers Must Let Education Hurt: Rousseau and Nietzsche on Compassion and the Educational Value of Suffering, Journal of Philosophy of Education, 44(1): 45–60.
Joshua, S., Caren, R. and Ahmed, O.A. (2014). A Reflection on the Works of Paulo Freire and its Relevance to Classroom Teaching, Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 13, 21-26.
Kūle, M. (2012). Interpretations of Suffering in Phenomenology of Life and Today’s Life-World, In Anna-Teresa Tymieniecka (ed), Analecta Husserliana. The Yearbook of Phenomenological Research. Vol. (pp. 69–80). London: Springer.
McNamee, S. (2009). Postmodern Psychotherapeutic Ethics: Relational Responsibility in Practice, Human Systems: The Journal of Therapy, Consultation & Training, 20(1): 57-71.
Mintz, A.I. (2012). The Happy and Suffering Student? Rousseau’s Emil And Path Not Taken In Progressing Educational Thought, Educational Theory, 62(3): 249–265.
Oreopoulos, D.G. (2005). IS There Meaning in Suffering? Humane Medicine, 5(2).
Ratanakul, P. (2004). The Buddhist Concept of Life, Suffering and Death, and Related Bioethical Issues, Eubios Journal of Asian and International Bioethics, (14): 141-146.
Schools Analysis and Research Division (2009). Deprivation and Education: The Evidence of Pupils on England. London: Department for Children, Schools and Families.
Soëtard, M. (2000). Johann Henrich Pestalozzi, Prospects: the quarterly review of comparative education, 24 (1-2): 297–310.
Trogan, C.R. (2013). Suicide and Freedom from Suffering in Schopenhauer’s “Die Welt als Wille und Vorstellung”, Open Journal of Philosophy, 3(1): 5-8.
White, R. (2012). Levinas, the philosophy of suffering and ethics of compassion, the heythrop journal, 53(1): 111–123.