ارشاد، فرهنگ (1383). مقایسهای تاریخی در تحول عقلگرایی و انسانگرایی در شرق و غرب، مجله جامعه شناسی ایران، 1(5): 159-146.
اینگلهارت، رونالد (1382). تحول فرهنگی در جامعه پیشرفتی صنعتی، ترجمة مریم وتر.تهران: کویر.
باترفیلد، هربرت(1353). دانشگاه وآموزش و پرورش در جهان امروز، ترجمة محمدعلیکاتوزیان. شیراز: دانشگاه شیراز.
بارن، تی. ای. (1381). نقادی و خبرگی فرهنگی، ترجمة علیرضا کیامنش در محمود مهر محمدی(پدیدآورنده). برنامۀ درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها. مشهد: بهنشر.
باقری،خسرو(1386). جایگاه فلسفه تعلیم وتربیت در میانه نظر و عمل: تأملی بر واپسین چالش فلسفههای تحلیلی و قارهای، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 6(20): 87-108.
بنتلی، میشل(1385). بحران در روش، ترجمۀ علیرضاملایی توانی، نامه تاریخ پژوهان،35-18.
بودون، ریمون و بوریکو فرانسوا(1385). فرهنگ انتقادی جامعهشناسی، ترجمۀ عبدالحسین نیک گهر، تهران: فرهنگ معاصر.
پیاژه، ژان(1369). تربیت به کجا رهمیسپرد، ترجمۀ محمود منصور، پریرخ دادستان تهران: دانشگاه تهران.
پرهام، باقر (1362). کیّفیت زندگی (گروه نویسندگان)، زندگی و شهر. تهران: آگاه.
توسلی، غلامعباس (1383). تحلیلی از اندیشة پیربوردیو دربارة فضای منازعه آمیز اجتماعی و نقش جامعهشناسی. فصلنامة علوم اجتماعی،(23):1-25.
چلبی، مسعود (1375). جامعهشناسی نظم. تهران: نی.
خزاعی،زهرا(1385). عقلانیت واخلاق، فصلنامۀاندیشهدینی، 6(21): 23-50.
دادرس، محمد و نقیب زاده میرعبدالحسین(1386). زبان، مسئلهای معرفتی در آراء فیلسوفان و مربیان، اندیشههای نوین تربیتی،3(3):95-117.
داوری، رضا (1357). کلیاتی درباره آشنایی با تفکر اروپایی. تهران: سروش.
رهنما،اکبر(1391). تربیت اخلاقی از منظر پست مدرنیسم با تأکید بر اندیشههای اخلاقی ریچارد رورتی، اندیشههای نوین تربیتی، 8(4): 119-140.
دکارت،رنه(1389). مجموعه آثار،جلد4ص284 به نقل ازموحدی، محمدجواد،«اخلاق دکارت»، فصلنامه اخلاق، پائیز ،ص.263.
رید، هربرت (1356). هنر و زندگی. آیندۀ سرمایهداری. ترجمة احمد کریمی. تهران: بابک.
زخودلسکی، بوگدان (1358). آموزش و پرورش میان بودن و زیستن. ترجمة محمدعلینقوی. دانشگاه خوارزمی تهران: نمای تربیت،جلد 6.
ژیرار، آگوستین (1372). توسعۀ فرهنگی. ترجمة عبدالحمید زرین قلم، پروانه سپرده و علیهاشمی گیلانی.تهران: مرکز پژوهشهای بنیادی.
سجادی، سیدمهدی و ابوالفضل علی آبادی(1387). تبیین نظریه اخلاق در فلسفه مدرن(کانت)وپست مدرن(فوکو)و نقدتطبیقی دلالتهای آن برای تربیت اخلاقی، فصلنامه تعلیم وتربیت 24( 1)، 137-164.
شایگان، داریوش (1380). افسونزدگی جدید، هویّت چهلتکه و تفکر سیار. ترجمة فاطمه ولیانی. تهران: نشر و پژوهش فرزان روز.
صلیبی، ژاسنت (1382). فرهنگ توصیفی روانشناسی اجتماعی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی.
طباطبایی،محمد حسین(1360). المیزان، ج 3، ص 29 به نقل از «عقل چیست»،پایگاه اطلاع رسانی حوزه.
عضدانلو،حمید(1385). نقش روشنفکر، تهران، نی.
علیزاده ثانی، محسن و فانی، علی اصغر(1386). تأثیر فساد اداری بر توسعه انسانی جوامع، فصلنامۀ اخلاق در علوم وفناوری، انجمن ایرانی اخلاق در علوم وفناوری، 2(1):17-30.
فرر، پائولو(1386). فرهنگ سکوت، ترجمۀ علی شریعتمداری،تهران: چاپخش.
کاپلستون فردریک(1372). تاریخ فلسفه (از فیشته تا نیچه)، ترجمۀ داریوش آشوری،جلد هفتم، تهران:سروش.
کاردان، علی محمد(1381). سیر آراء تربیتی در غرب، تهران: سمت.
محقق، مهدی(1390). برخی از اصطلاحات فلسفی در شعر ناصر خسرو، پژوهشنامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 3 (9):1 -16.
ماهروزاده، طیبه(1384). دین و ارزشها از دیدگاه کانت و فیلسوفان نوکانتی، فصلنامۀ اندیشههای نوین تربیتی،1(1):7-18.
نقیب زاده، میرعبدالحسین(1374). نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش، تهران: طهوری.
Alfarabi. (1968). Fusul mabadi ara ahl al madina alfadila. In Muhsin Mahdi (ed), Kitab almilla, beriut, Imprimerie Catholique.
Brubacher.J.(1939). modern philosophies of education, McGraw-Hill.
Higgins, Patricia J.(1976). The conflict of acculturation and enculturation in suburban elementary schools of Tehran. Journal of Research & Development in Education, Vol 9(4), 102-112.