روابط مطلوب آدمی در آموزه‌های تربیتی معصومان(علیهم‌السّلام)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه قم

چکیده

نقش مناسبات انسانی در نظام تربیتی اسلام بسیار برجسته است. هدف این پژوهش بررسی آموزه­های تربیتی معصومان(ع) در زمینة روابط مطلوب و سعادتمندانة آدمی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و برای گردآوری داده­های پژوهش، متون حدیثی مرتبط با موضوع پژوهش، با استفاده از فرم­های فیش­برداری از منابع گردآوری و با شیوة کیفی مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که دامنة روابط مطلوب آدمی در آموزه­های معصومان(ع) شامل ارتباط انسان با خدا، خویشتن، انسان­های دیگر، و جهان هستی می­باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Human Desired Relations in Educational Teachings of Infallibles(P.B.U.H)

نویسنده [English]

  • ali naghi faghihi
چکیده [English]

The role of human relations in Islam educational system is very prominent. The purpose of this study was to investigate the teachings of Educational infallibles on desired relations and prosperous. The research method has been descriptive- analytic, and for the purpose of gathering the research data, the Hadith texts related to the subject of research were gathered from the resources by the means of note taking forms, and were analyzed in a qualitative manner. The results of the research indicate that the domain of human desired relations in educational teachings of infallibles includes the human connection with God, with oneself, with other human beings and with the universe.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human Desired Relations
  • Four Relations
  • Educational Teachings of Infallibles
- قرآن­کریم(1386)، ترجمه: مهدی الهی قمشه­ای، قم: سپهر نوین.
-  ابراهیمی­فر، علی­اصغر(1385)، بررسی نظام تربیتی صحیفه سجادیه، قم: مرکز پژوهش­های اسلامی صدا و سیما.
-  احمدی، محمد رضا(1380)،  نقش صله رحم در بهداشت روانی، ماهنامه معرفت، شماره48، ص29- 37.
-  اسماعیلی یزدی، عباس(1385)،  فرهنگ تربیت، قم: مسجد مقدس جمکران.
-  اعرافی، علیرضا؛ بهشتی، محمد؛ فقیهی، علی­نقی و ابوجعفری، مهدی(1386)،  اهداف تربیت از دیدگاه اسلام، تهران: سمت.
- اکبری، مدینه(1391)، اخلاق امام رضا(ع) از نگاه روایات، مجموعه مقالات جشنواره بین­المللی امام رضا(ع)(معارف و اعتقادات در فرهنگ رضوی)، ص 149- 176.
-  بابویه قمی(شیخ صدوق)، محمدبن علی(1384)، خصال، ترجمه: صادق حسن­زاده تهران: ارمغان طوبی.
-  ---------------------------(1379)، علل الشرایع، قم: شریف الرضا.
-  ---------------------------(1380)، عیون اخبار الرضا(ع)، ترجمه: حمیدرضا مستفید و علی اکبر غفاری، تهران: دارالکتب­الاسلامیه.
-  ---------------------------(1403ق)، معانی الاخبار، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
-  باقری، خسرو(1390)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، جلد اول، تهران: مدرسه.
- برقی، احمدبن محمدبن­خالد(1371)، المحاسن، قم: دارالکتب الاسلامیه.
-  تمیمی­آمدی، عبدالواحد(1373)، غررالحکم و دررالکلم، شرح: محمدتقی خوانساری، تهران: دانشگاه تهران.
-  جعفری،  محمدتقی(1376)، ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، تهران : دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
-  حرّانی، حسن­بن­علی(1404ق)، تحف­العقول عن آل­الرسول، تحقیق: علی اکبر غفاری، قم: کتاب فروشی اسلامیه.
-  حرّ العاملی، محمد بن حسن(1416ق)، وسائل الشیعه، تهران: مکتب الاسلامیه.
-  راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسین بن محمد(1363)،  المفردات، تهران: کتاب.
-  سجادی، جعفر(1362)،  فرهنگ معارف اسلامی، تهران: شرکت مؤلفان و مترجمان ایران.
- سجادی، ابراهیم(1388)، قرآن و بازتاب تربیتی روابط چهارگانه انسان، فصلنامه پژوهش های قرآنی، شماره 59 و 60، ص 90 – 139.
- سید رضی(1387)، نهج­البلاغه، ترجمه: محمددشتی، قم، جمال.
-  شریفی، احمدحسین(1391)، همیشه بهار، اخلاق و سبک زندگی اسلامی، قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر نشر معارف‏.
- شیروانی، علی(1385)، نهج الفصاحه(با ترجمه فارسی) ، قم: دارالفکر.
- طباطبائی، محمدحسین(1417ق)، المیزان فی تفسیر­القرآن، قم، اسلامی.
- طباطبایی یزدی، محمد کاظم(1413ق)، العروه­الوثقی، قم: موسسه اسماعیلیان.
- طبرسی، فضل­بن­حسن(1408ق)، صحیفة الإمام الرضا(ع)،(منسوبه الی امام الرضا)، قم: مدرسه امام مهدی(ع).
- فتال نیشابوری، محمد بن احمد(1375)، روضه الواعظین، قم: رضی.
-  فرمهینی فراهانی، محسن؛ میرزامحمدی، محمدحسن و سالاری، امیر(1388)،  بررسی تربیت اخلاقی از منظر امام صادق(ع)(مبانی، اصول، روش های تربیتی)،  دوماهنامه دانشور رفتار، شماره39، ص62- 79.
-  فلاح­رفیع، علی(1391)، روش­شناسی الگو در انتقال ارزش­ها، دوفصلنامه اسلام و پژوهش­های تربیتی، شماره2، ص 33- 57.
-  
- قرشی، علی اکبر(1372)، قاموس قرآن، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
-  قطبی، محمد(1389)،راهبردهای قرآنی تربیت دینی، دوفصلنامه اسلام و پژوهش­های تربیتی، شماره3، ص71- 94.
-  کاوندی، زینب؛ صفورایی پاریزی، محمد مهدی(1391)، عزت نفس، احترامی به ملکوت خویشتن با نگاهی از دریچه روان­شناسی و دین،  فصلنامه طهورا(مطالعات زنان و خانواده)، شماره12، ص165- 190.
-  کلینی، محمدبن یعقوب(1344)،  اصول کافی، تهران: دارالکتب­الاسلامیه.
- گیلانی، عبدالرزاق­بن­محمدهاشم(1387)، مصباح­الشریعه و مفتاح­الحقیقه منسوب به امام جعفر صادق(ع)، تصحیح: رضا مرندی، تهران: پیام حق.
- متقی هندی، حسام­الدین(1397ق)، کنزالعمال فی سنن الاقوال و الافعال، تحقیق: حسن رزوق، بیروت: مکتبه­التراث الاسلامی.
-  مجلسی، محمدباقر(1403ق)، بحارالانوار، بیروت: مؤسسة الوفاء.
- محمدی، جاهد؛ فولادی­پناه، پریا(1393)، اهمیت و جایگاه محیط زیست در شیوه زندگی اهل بیت(ع) و آموزه های دینی، چکیده مقالات همایش سبک زندگی اهل بیت(ع)، قم: مجمع جهانی اهل بیت(ع).
-  محمدی­اشتهاردی، محمد(1383)، حکایت‏های شنیدنی، قم: علامه.
-  محمدی ری­شهری، محمد(1381)، میزان­الحکمه، ترجمه: حمیدرضا شیخی، قم: دارالحدیث.
-  مشکینی، علی(1376)، درس­های اخلاق، ترجمه: علیرضا فیاض، قم: مترجم.
- موسوی خمینی، روح­الله(1403ق)، تحریرالوسیله، تهران: مکتبه الاعتمادی.
-  موسوی لاری، مجتبی(1386)، رسالت اخلاق در تکامل انسان، قم: مؤسسه بوستان کتاب.
-  میناگر، عبدالرضا(1390)،  اخلاق و تربیت اسلامی، قم: ابتکار دانش.
- نجفی، حسن(1393)، تحلیل محتوای مؤلفه­های سبک زندگی اسلامی در کتاب­های درسی عمومی دانشگاهی؛ به منظور ارائه پیشنهادهای کاربردی، پایان­نامه کارشناسی­ارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد تهران.
- نجفی، محمدحسن(1367)، جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، تهران: دارالکتب­الاسلامیه.
-  نوری طبرسی، حسین(1366)، مستدرک­الوسایل و مستنبط­المسایل، قم: آل­البیت لاحیاء­التراث.