بحرانی، محمود (1372). رابطه انگیزش تحصیلی و عادات مطالعه در گروهی از دانشآموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه شیراز.
بخشی پوررودسری، عباس و باقریان خسروشاهی، صنم (1385). ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه تجدیدنظر شده شخصیت آیزنک – فرم کوتاه. (EPQ-RS)، روانشناسی معاصر، 1(2)،12-3.
برک، لوراای (1386). روانشناسی رشد، جلد اول، ترجمۀ یحیی سید محمدی، تهران: ارسباران.
برونو، فرانک (1373). فرهنگ توصیفی روانشناسی. ترجمۀ فرزانه طاهری و مهشید یاسائی. تهران: طرح نو.
پوپ، الیس؛ مک هال، موژان و کرای هد، ادوارد (1373). افزایش احترام به خود در کودکان و نوجوانان. ترجمۀ پریسا تجلی.تهران: رشد.
ترقیجاه، عذرا (1386). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر عزت نفس دانشجویان. مجموعه مقالات چهارمین سمینار بهداشت روانی دانشجویان.
تنهای رشوانلو، فرهاد و حجازی، الهه (1388). ارتباط ادراک از سبک فرزندپروری والدین با انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی. دانشور. 16(31)، 14-1.
توکلی، علی (1373). بررسی رابطه انگیزش پیشرفت با اسنادهای علّی و پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی.
حسن زاده، رمضان (1387). روشهای تحقیق درعلوم رفتاری. تهران: ساوالان.
حسنزاده دیزج، رمضان (1373). بررسی رابطه بین مفاهیم انگیزش (درونی- بیرونی)، منبع کنترل (درونی- بیرونی) و پیشرفت تحصیلی پسران سال دوم دبیرستانهای شهر گرگان در سال تحصیلی 73- 1372. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم. دانشکدۀ روانشناسی و علومتربیتی.
حقیقی، جمال.، موسوی، محمد.، مهرابی زاده هنرمند، مهناز و بشلیده، کیومرث (1385). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روانی وعزت نفس دانشآموزان دختر سال اول مقطع متوسطه، مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 13(1)، 78-63.
دارابی، جعفر (1380). رابطۀ جوّ خانواده،پایگاه اجتماعی و مکان کنترل با انگیزش پیشرفت در دانشآموزان سال سوم متوسطه. تعلیم و تربیت (آموزش و پرورش)،67، 38-21.
دلاور، علی.، نجفی، محمود.، رضایی، علی محمد.، دبیری، سولماز و رضایی، نورمحمد (1391). خصوصیات روان سنجی مقیاس خودکارآمدی عمومی در کارکنان دانشگاه. اندازهگیری تربیتی، 7(2)، 19-2.
رجبی، غلامرضا (1385). بررسی پایایی و روایی مقیاس باورهای خودکارآمدی عمومی(GSE-10)، اندیشههای نوین تربیتی، 2(1 و )2، 122-111.
زاده محمدی، علی.، عابدی، علیرضا و خانجانی، مهدی (1386). بهبود حرمت خود و خودکارآمدی در نوجوانان، فصلنامه روانشناسان ایرانی، 4(15)، 252-245.
شکر کن، حسین و باقری، مسعود (1373). رابطه شیوههای فرزندپروری با انگیزه پیشرفت در دانشآموزان پسر دوره راهنمایی اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز.1(3)، 79-66.
شکری، امید.، کدیور، پروین.، نقش، زهرا.، غنایی، زیبا.، دانشورپور، زهره و مولایی، محمد (1386). صفات شخصیت، استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی، مطالعات روانشناختی، 3(3)، 48-25.
شهنی ییلاق، منیجه.، شکرکن، حسین و بنابی مبارک، زهرا.(1384). بررسی روابط بین موضوعی و درون موضوعی انگیزش تحصیلی (خودکارآمدی، ارزش تکلیف، هدفهای عملکردگرا، عملکرد گریز و تبحری) در دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان شهر اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی. 12(3)،76-47.
صیادى، على (1381). بررسى اثرات متقابل کارآیى خانواده در بروز مشکلات روانى نوجوانان. پایان نامه کارشناسى ارشد. دانشگاه علامه طباطبائى.
عابدی، احمد و عریضی، حمیدرضا (1384). رابطۀ انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورۀ متوسطه با ویژگیهای خانواده آنها. خانواده پژوهی، 1(2)، 147-139.
عابدی، احمد.، عریضی، حمیدرضا و سبحانی نژاد، مهدی (1384). رابطۀ انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورۀ متوسطه با ویژگیهای شخصیتی آنان. دانشور،12(4)، 38-29.
مختاری، احمد (1381). بررسی رابطه انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورۀ راهنمایی با وِیژگیهای اجتماعی و آموزشگاهی آنها در شهر اصفهان. شورای تحقیقات آموزش و پرورش اصفهان.
معتمدی شلمزاری، عبداله (1387). بررسی شیوههای والدینی وتأثیر آن بر تحصیلات فرزندان، مجله روانشناسی. 12(4 پیاپی 48)، 369-385 .
مینوچین، سالوادور (1375). خانواده و خانواده درمانى، ترجمۀ باقرثنایى. تهران: امیرکبیر.
نجاریان، فرزانه (1374). عوامل مؤثر در کارآیی خانواده: بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس سنجش خانواده، پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
نجفی، محمود و فولاد چنگ، محبوبه (1386). رابطه خود کارآمدی و سلامت روان در دانشآموزان دبیرستانی، دانشور، 14(22)، 81-69.
نجفی، محمود.، دهشیری، غلامرضا.، شیخی، منصوره و دبیری سولماز (1390). نقش حرمت خود و مؤلّفههای تنهایی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 7(22)، 177-151
یزدچی، صفورا (1379). بررسی و تبیین سهم عوامل مؤثر در پرورش خلّاقیّت دانشآموزان دوره متوسطه شهر اصفهان. شورای تحقیقات آموزش و پرورش اصفهان.
Alves-Martins, M., Peixoto, F., Gouveia-Pereira, M., Amaral, V. & Pedro, I. (2002). Self-esteem and academic achievement among adol