تحلیل عوامل اکتشافی و هنجاریابی مقیاس درجه‌بندی کانرز_ فرم معلم در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر زنجان

نویسندگان

1 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان

2 دانشگاه تبریز

3 علوم تربیتی و روان‌شناسی

چکیده

این مطالعه با هدف بررسی اکتشافی عوامل زیربنایی و نیز تهیه هنجار رشدی درجه‌بندی کانرز- فرم معلم در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی انجام شد. نمونه این پژوهش شامل 599 دانش‌‌آموز پسر و دختر مقطع ابتدایی بود که به صورت تصادفی و خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و معلمان آن‌ها را ارزیابی کردند. تحلیل عاملی گویه‌ها به شیوه مؤلّفه‌های اصلی با چرخش اکوماکس انجام شد. نتیجه حاصله 5 عامل بیش فعالی- تکانشگری، مشکل سلوک، ناهمنوایی اجتماعی، تنش- اضطراب و اشکال در توجه بود که ضریب همسانی درونی آن‌ها از طریق محاسبه آلفای کرونباخ از 73/0 (مقیاس اشکال در توجه) تا 92/0 (مقیاس بیش-فعالی) به‌دست آمد. نمره‌های خام از طریق روش غیر خطی به مقیاس T (میانگین 50 و انحراف معیار 10) تبدیل شد. جداول توزیع فراوانی نمرات خام اولیه و نمرات مقیاس T به تفکیک جنسیّت به دست آمد. نمره‌های بالاتر از 70 به عنوان نمره برش در نظر گرفته شدند. نتایج نشان داد عوامل به‌دست آمده با نتایج تحلیل عوامل در جوامع دیگر هماهنگ است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Exploratory Factor Analysis and Validation of Conners’ Teacher Rating Scale among Elementary Students in Zanjan

نویسندگان [English]

  • Mazaher Rezaei 1
  • Mohammad Mahdi Mirloo 2
  • Mohammad Ali Nazari 3
چکیده [English]

The present research aimed at validating Conners’ Teacher Rating Scale by the use of exploratory factor analysis. The sample of the study included 599 elementary school students who were selected employing cluster random sampling and then evaluated by the teachers. Exploratory factor analysis was used applying principle component analysis and equamax rotation. Five factors of hyperactivity, impulsivity, conduct problems, social nonconformity, stress-anxiety and attention problems were found. The consistency coefficient of the factors were 0.73 (Inattention scale) to 0.92 (Hyperactivity scale). The raw to T score conversion was conducted (mean 50, SD 10). Frequency distributions of raw scores and T scores were obtained for each gender. 70 was considered the cut off score. The results indicated that factors and their item loadings were consistent with other factor analysis studies in the literature.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Conners’ teacher rating scale
  • ADHD assessment
  • Factor Analysis
  • Behavioral problems

شهیم، سیما.، یوسفی، فریده و شهائیان، آمنه (1386). هنجاریابی و ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس درجه‌بندی کانرز – فرم معلم، مجلة علوم تربیتی وروان‌شناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، (3)14، 26-1.

قمری گیوی، حسین‌(1370). کاربرد گفتار درونی در درمان اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، پایان نامه کارشناسی ارشد. انیستیتو روانپزشکی تهران.

American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 4th ed., text revision (DSM-IV-TR). Washington, DC.

 Barkley, R. A. (1997). ADHD and the natureof self- control. New York: Guilford.

Barkly, R. A. (1981). Attention deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment. New York: Guilford press.

Barkly, R. A. (1998). Attention deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment. New York: Guilford press.

Brown, R. T. (1985). The Validity of Teacher Ratings in Differentiating Between Two Subgroups of Attention Deficit Disordered Children with or Without Hyperactivity. Educational and Psychological Measurement, 45(3), 661-669.

Camp, B. W., & Zimet, S. G. (1974). The relationship of teacher rating scales to behavior observations and reading achievement of first grade children. Journal of Special Education, 8(4), 353-359.

Conners, C. K. (1969). A teacher rating scale for use in drug studies with children. American Journal of Psychiatry, 126(6), 884-888.

Conners, C. K., & Eisenberg, L. (1963). The effects of methylphenidate on symptomatology and learning in disturbed children. The American journal of psychiatry, 120, 458-464.

Conners, C. K., Eisenberg, L., & Barcai, A. (1967). Effect of dextroamphetamine on children. Studies on subjects with learning disabilities and school behavior problems. Archives of General Psychiatry, 17(4), 478-485.

Conners CK, Sitarenios G, Parker JD, Epstein JN.( 1998). Revision and restandardization of the Conners Teacher Rating Scale (CTRS-R): Factor structure, reliability, and criterion validity. Journal of Abnormal Child Psychology, 26(4), 279-291

Ding, Y., Xuerong, L., & Ruiling, Z. (2001). A study on the Conners’ Rating Scales in clinical subtypes of children’s ADHD. Chinese Journal of Clinical Psychology, 9 (3), 176-189.

Edelbrock, C., Greenbaum, R., & Calabro Conover, N. (1985). Reliability and concurrent relations between the teacher version of the child behavior profile and the Conners Revised Teacher Rating Scale. Journal of Abnormal Child Psychology, 13(2), 295-303.

Faraone, S., Sergeant, J., Gillberg, C., & Biederman, J. (2003). The worldwide prevalence of ADHD: Is it an American condition? World Psychiatry , 2, 104-113.

Goyette, C. H., Conners, C. K., & Ulrich, R. F. (1978). Normative data on revised Conners parent and teacher rating scales. Journal of Abnormal Child Psychology, 6(2), 221-236.

Kendall, P. C., & Brophy, C. (1981). Activity and attentional correlates of teacher ratings of hyperactivity. Journal of Pediatric Psychology, 6(4), 451-458.

Linnet KM, Dalsgaard S, Obel C, Wisborg K, Henriksen TB, Rodriguez A, et al.( 2003).Maternal life style factors in pregnancy risk of Attention Deficit0/ Hyperactivity Disorder and associated behaviors: review of the current evidence. AM J Psychiatry; 160 (6): 1028-1040.

Matson, L. D. (1993). (Ed.). Handbook of hyperactivity in children. Boston: Allyn & Bacon.

Pelham, W. E., Milich, R., Murphy, D. A., & Murphy, H. A. (1989). Normative data on the IOWA Conners Teacher Rating Scale. Journal of Clinical Child Psychology, 18(3), 259-262.

Quartier, V., Zimmermann, G., & Nashat, S. (2010). Sense of time in children with attention-deficit0/hyperactivity disorder (ADHD).Swiss Journal of Psychology, 69(1), 7-14.

Sprague, R. L., & Sleator, E. K. (1973). Effects of psychopharmacologic agents on learning disorders. Pediatric Clinics of North America, 20(3), 719-735.

Stein, M. A., & O'Donnell, J. P. (1985). Classification of children's behavior problems: Clinical and quantitative approaches. Journal of Abnormal Child Psychology, 13(2), 269-279.

Taylor, E., & Sandberg, S. (1984). Hyperactive behavior in English schoolchildren: A questionnaire survey. Journal of Abnormal Child Psychology, 12(1), 143-156.

Werry, J. S., & Hawthorne, D. (1976). Conners teacher questionnaire. Norms and validity. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 10(3), 257-262.

Yu, D., Wang, L., & Han, X. (2004).A study on ADHD children with Conners’ Teacher Rating Scale. Chinese Journal of Clinical Psychology, 12 (3), 262-263.

Zentall, S. S., & Barack, R. S. (1979). Rating scales for hyperactivity: Concurrent validity, reliability, and decisions to label for the Conners and Davids abbreviated scales. Journal of Abnormal Child Psychology, 7(2), 179-190.