• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
اندیشه های نوین تربیتی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1396)
دوره دوره 12 (1395)
دوره دوره 11 (1394)
دوره دوره 10 (1393)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 9 (1392)
دوره دوره 8 (1391)
دوره دوره 7 (1390)
دوره دوره 6 (1389)
دوره دوره 5 (1388)
دوره دوره 4 (1387)
دوره دوره 3 (1386)
دوره دوره 2 (1385)
دوره دوره 1 (1384)
جمشیدی سولکلو, بهنام, عرب مقدم, نرگس, درخواه, فریده. (1393). رابطه دینداری و تاب‌آوری در دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان شهر شیراز. اندیشه های نوین تربیتی, 10(1), 144-163. doi: 10.22051/jontoe.2014.366
بهنام جمشیدی سولکلو; نرگس عرب مقدم; فریده درخواه. "رابطه دینداری و تاب‌آوری در دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان شهر شیراز". اندیشه های نوین تربیتی, 10, 1, 1393, 144-163. doi: 10.22051/jontoe.2014.366
جمشیدی سولکلو, بهنام, عرب مقدم, نرگس, درخواه, فریده. (1393). 'رابطه دینداری و تاب‌آوری در دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان شهر شیراز', اندیشه های نوین تربیتی, 10(1), pp. 144-163. doi: 10.22051/jontoe.2014.366
جمشیدی سولکلو, بهنام, عرب مقدم, نرگس, درخواه, فریده. رابطه دینداری و تاب‌آوری در دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان شهر شیراز. اندیشه های نوین تربیتی, 1393; 10(1): 144-163. doi: 10.22051/jontoe.2014.366

رابطه دینداری و تاب‌آوری در دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان شهر شیراز

مقاله 1، دوره 10، شماره 1، بهار 1393، صفحه 144-163  XML اصل مقاله (507 K)
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2014.366
نویسندگان
بهنام جمشیدی سولکلو 1؛ نرگس عرب مقدم2؛ فریده درخواه2
1دانشگاه شیراز
2جهاد دانشگاهی استان فارس
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه دینداری و تاب‌آوری در دانش‌آموزان شهر شیراز بود. بدین منظور از میان کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره راهنمایی و دبیرستان شهر شیراز، 540 نفر (281 دختر و 259 پسر) به روش خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه دینداری گلاک و استارک (1965) و مقیاس تاب‌آوری کونور و دیوید‌سون (2003) بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آماره‌های توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون قدم به قدم و آزمون تی مستقل) انجام شد. نتایج نشان داد همه ابعاد دینداری، رابطه مثبت و معنا‌داری با تاب‌آوری دانش‌آموزان دختر و پسر داشتند. با این حال تنها ابعاد پیامدی و عاطفی، پیش‌بین‌ معنا‌داری برای تاب‌آوری بودند. بعد عاطفی در دانش‌آموزان پسر و ابعاد عاطفی و پیامدی در دانش‌آموزان دختر، تنها پیش‌بین‌های معنا‌دار تاب‌آوری بودند. همچنین میانگین تاب‌آوری دانش‌آموزان پسر به‌طور معنا‌داری بالاتر از میانگین دانش‌آموزان دختر بود. یافته‌های پژوهش حاکی از آن بود که دینداری می‌تواند موجب ارتقاء تاب‌آوری در دانش‌آموزان شود. بر این اساس پیشنهادهایی برای استفاده پژوهشگران و دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت دینی ارائه شد.
کلیدواژه‌ها
دینداری؛ تاب‌آوری؛ جنسیّت و دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان
عنوان مقاله [English]
The Relationship between religiosity and Resilience in Secondary and High School Students in Shiraz
نویسندگان [English]
Behnam Jamshidy Soloklo1؛ Narges ArabMoghaddam2؛ ArabMoghaddam Farideh Dorkhah2
چکیده [English]
This research aimedat examining the relationship between religiosity and resilience among secondary and high school students in Shiraz. For this purpose,540 students (281 girls and 259 boys) were selected via clustered random sampling, from all secondary and high schools of Shiraz city. Glock and Stark’s (1965) religiosity scale and Connor and Davidson’s (2003) resilience scale were administrated to the sample. The data was analyzed using descriptive statistics, Pearson correlation, stepwise regression, and independent samples t-test. Results of the study indicated that all dimensions of religiosity had positive significant relationship with resilience, both in girls and boys. However, only consequential and emotional dimensions of religiosity were significant predictors of resilience. Emotional dimension in boys and emotional and consequential dimensions in girlswere the significant dimensions of religiosity in predicting students’ resilience. In addition, the mean of resilience among boys was significantly higher than the mean for girls. The results revealed that religiosity can promote students’ resilience. Some suggestions were made for future research and decision making in educational system.
کلیدواژه‌ها [English]
Religiosity, Resilience, gender, Secondary and high school students
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,276
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 858
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

اختیار غیرتجاری -غیر اشتقاقی Cc-By-NC-ND

این مجوز محدود کننده ترین مجوز در میان شش مجوز اصلی می باشد که صرفا به دیگران اجازه فروگذاری وبه اشتراک گذاشتن اثر را می دهد تا زمانیکه هیچ گونه تغییر اثر و استفاده تجاری از آن صورت نگیرد .

Journal Management System. Designed by sinaweb.