1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه الزهرا
2استادیار دانشگاه الزهرا (س)
3استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا تهران
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای نیازهای بنیادی روانشناختی بین سبکهای تعامل معلم و خلاقیت دانش آموزان می باشد. روش پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مسیر می باشد. جامعه آماری پژوهش، شامل دانش آموزان دختر پایه ی ششم دبستان منطقه یک شهر تهران بوده که نمونه ای به تعداد 250 نفر دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. دانش آموزان به پرسشنامه های خلاقیت عابدی(۱363)، نیازهای بنیادی روانشناختی دسی و ریان(2000) و سبکهای تعامل معلم و دانش آموز وبلز(1993) پاسخ دادند. قابلیت اطمینان هر یک از پرسشنامه ها از روش آلفای کرونباخ و روایی پرسشنامه ها به کمک تحلیل عاملی در حد مطلوب گزارش شده است. یافته های حاصل از تحلیل مسیر که توسط نرم افزار لیزرل انجام شد، نشان داد که از میان سبکهای تعامل معلم، 4 مدل از برازش خوبی برخوردار بود که از میان آنها رابطه میان دو سبک قدرت و رهبری معلم و عدم اطمینان معلم با واسطه گری نیازهای روانشناختی دانش آموزان با خلاقیت، منفی و معنادار است و رابطه دو سبک درک و فهم و مسئولیت و آزادی با واسطه گری مؤلفههای نیازهای روانشناختی با خلاقیت مثبت و معنادار است. نتایج حاکی از آن بود که نیازهای بنیادی روانشناختی متغیر واسطه ای مناسب بین سبک های قدرت و رهبری معلم، عدم اطمینان معلم، درک و فهم و مسئولیت و آزادی از میان سبکهای هشت گانه تعامل معلم با خلاقیت دانش آموزان محسوب می شوند.
The purpose of this study was to investigating the mediatory role of the satisfaction of basic psychological needs in relationship between Teacher Interaction and students creativity. This study is a path analysis correlational research. Community of the research includes girl students of sixth-grade from second district of Tehran. Research sample was composed of 250 students who selected Randomly. Participates answered the Abedi creativity questionnaire (1363), Deci and Ryan's Basic Psychological Needs questionnaire (2000) and Questionnaire on Teacher Interaction (QTI) (Wubbels, 1993).Good Reliability (calculated by cronbach’s alpha) and validity (calculated by factor analysis)of every Questionnaires were obtained. The Results showed that four of eight Teacher Interaction’s types had good fitness models. The relationship between leading and uncertain types and creativity with mediatory of the satisfaction of basic psychological needs, was positive and significant and The relationship between understanding and responsibility/freedom types and creativity with mediatory of the satisfaction of basic psychological needs, was negative and significant. The Results indicate that the satisfaction of basic psychological needs is a convenient mediator variable for relationship between leading, uncertain, understanding and responsibility/freedom of eight types of Teacher Interaction and students creativity.