عبداللهی ارفع, محمد, شعبانی ورکی, بختیار, جاویدی کلاته جعفرآبادی, طاهره, مسعودی, جهانگیر. (1396). «مدارس هوشمند: از ادراکات رایج تا آرمان نظام آموزشی» (نگاهی به طرح هوشمند سازی مدارس در تهران با رویکرد انتقادی هابرماس و با استفاده از چهارچوب مفهومی مدارس هوشمند مکگیلکرست). اندیشه های نوین تربیتی, 13(4), 0-0. doi: 10.22051/jontoe.2018.12981.1576
محمد عبداللهی ارفع; بختیار شعبانی ورکی; طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی; جهانگیر مسعودی. "«مدارس هوشمند: از ادراکات رایج تا آرمان نظام آموزشی» (نگاهی به طرح هوشمند سازی مدارس در تهران با رویکرد انتقادی هابرماس و با استفاده از چهارچوب مفهومی مدارس هوشمند مکگیلکرست)". اندیشه های نوین تربیتی, 13, 4, 1396, 0-0. doi: 10.22051/jontoe.2018.12981.1576
عبداللهی ارفع, محمد, شعبانی ورکی, بختیار, جاویدی کلاته جعفرآبادی, طاهره, مسعودی, جهانگیر. (1396). '«مدارس هوشمند: از ادراکات رایج تا آرمان نظام آموزشی» (نگاهی به طرح هوشمند سازی مدارس در تهران با رویکرد انتقادی هابرماس و با استفاده از چهارچوب مفهومی مدارس هوشمند مکگیلکرست)', اندیشه های نوین تربیتی, 13(4), pp. 0-0. doi: 10.22051/jontoe.2018.12981.1576
عبداللهی ارفع, محمد, شعبانی ورکی, بختیار, جاویدی کلاته جعفرآبادی, طاهره, مسعودی, جهانگیر. «مدارس هوشمند: از ادراکات رایج تا آرمان نظام آموزشی» (نگاهی به طرح هوشمند سازی مدارس در تهران با رویکرد انتقادی هابرماس و با استفاده از چهارچوب مفهومی مدارس هوشمند مکگیلکرست). اندیشه های نوین تربیتی, 1396; 13(4): 0-0. doi: 10.22051/jontoe.2018.12981.1576
«مدارس هوشمند: از ادراکات رایج تا آرمان نظام آموزشی» (نگاهی به طرح هوشمند سازی مدارس در تهران با رویکرد انتقادی هابرماس و با استفاده از چهارچوب مفهومی مدارس هوشمند مکگیلکرست)
اصلاحات در یک نظام آموزشی عموماً با چالشها و مشکلات مختلفی روبهرو خواهد بود؛ برای رفع آن مشکلات لازم است منتقدان به یاری دستاندکاران آن جریان اصلاحی آمده و با نگاه نقادانه راه را برای مجریان هموار نمایند. جریان موسوم به طرح هوشمندسازی مدارس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با مشکلاتی در اجرا از جمله تعارض با اهداف سند تحول آموزش و پرورش درگیر است و هدف این پژوهش واکاوی این تعارضات با الهام از روش انتقادی هابرماس و با تکیه بر واقعیت های مستخرج از مصاحبه با مسؤولان و مجریان این طرح میباشد. در این پژوهش تلاش شده است به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه میتوان با الهام از دیدگاه هابرماس در رابطه با فناوری، زمینه های بروز این تعارض ها را تحلیل کرد، راهی برای غلبه بر آنها یافت و از تبدیل شدن فناوری به عاملی مسلط برای تعیین هذف های آموزش و پرورش جلوگیری کرد. برای دستیابی به این هدف از مصاحبه ساخت نایافته به منظور شناسایی وضع موجود و از تحلیل اسنادی و استنتاجی برای بررسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران و دیدگاه های هابرماس در باره فناوری استفاده شده است. یافتههای حاصل از این پژوهش حکایت از آن دارد که تعارضاتی در طرح هوشمندسازی مدارس، در سه حوزهی کارایی نظام آموزشی،عدالت و تربیت عمومی وجود دارد. با استناج از مواضع هابرماس ضمن تصریح خاستگاه این تعارضات و تبیین ماهیت سلطه گر فناوری راهبرد رهایی از این سلطه استفاده از رویکرد مکگیل کرست در ساختار مدارس هوشمند پیشنهاد شده است.
"Intelligent Schools: the common perceptions to aspirations of the educational system")Plan Intelligent schools in Tehran, according to Habermas's critical approach And using the MacGilchrist Smart School Framework)
Corrective actions in an educational system will generally encounter different challenges and challenges; to solve these problems, critics need to come up with a reformist solution with the help of their employers and, with a critical look, pave the way for the executives. The so-called school intelligence scheme is no exception to this and has problems with implementation, including the conflict with the goals of the Education Transformation Document, and the purpose of this study is to explore these conflicts inspired by Habermas's critical approach and relying on the facts to be extracted from Interviews with the authorities and administrators of the project. The paper attempts to answer the question as to how Habermas' insights into technology can be inspired by the context of the emergence of these conflicts, the way to overcome them, and the transformation of technology into a dominant factor for Determination of educational issues. To achieve this goal, the non-produced interview has been used to identify the status.The findings of this study indicate that there are conflicts in the school intelligence design in three areas of educational system efficiency, the spread of educational justice and general education. Then, according to Habermas' views, the cause of these conflicts has been analyzed and attributed to neglect of the dominant nature of technology. Finally, the strategy to get rid of this domination is to use the approach of some researchers in the structure of intelligent schools
کلیدواژهها [English]
Intelligent schools, educational technology, document the fundamental change of education, critical theory of Habermas