• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
اندیشه های نوین تربیتی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1396)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 12 (1395)
دوره دوره 11 (1394)
دوره دوره 10 (1393)
دوره دوره 9 (1392)
دوره دوره 8 (1391)
دوره دوره 7 (1390)
دوره دوره 6 (1389)
دوره دوره 5 (1388)
دوره دوره 4 (1387)
دوره دوره 3 (1386)
دوره دوره 2 (1385)
دوره دوره 1 (1384)
عبداللهی ارفع, محمد, شعبانی ورکی, بختیار, جاویدی کلاته جعفرآبادی, طاهره, مسعودی, جهانگیر. (1396). «مدارس هوشمند: از ادراکات رایج تا آرمان نظام آموزشی» (نگاهی به طرح هوشمند سازی مدارس در تهران با رویکرد انتقادی هابرماس و با استفاده از چهارچوب مفهومی مدارس هوشمند مک‌گیل‌کرست). اندیشه های نوین تربیتی, 13(4), 0-0. doi: 10.22051/jontoe.2018.12981.1576
محمد عبداللهی ارفع; بختیار شعبانی ورکی; طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی; جهانگیر مسعودی. "«مدارس هوشمند: از ادراکات رایج تا آرمان نظام آموزشی» (نگاهی به طرح هوشمند سازی مدارس در تهران با رویکرد انتقادی هابرماس و با استفاده از چهارچوب مفهومی مدارس هوشمند مک‌گیل‌کرست)". اندیشه های نوین تربیتی, 13, 4, 1396, 0-0. doi: 10.22051/jontoe.2018.12981.1576
عبداللهی ارفع, محمد, شعبانی ورکی, بختیار, جاویدی کلاته جعفرآبادی, طاهره, مسعودی, جهانگیر. (1396). '«مدارس هوشمند: از ادراکات رایج تا آرمان نظام آموزشی» (نگاهی به طرح هوشمند سازی مدارس در تهران با رویکرد انتقادی هابرماس و با استفاده از چهارچوب مفهومی مدارس هوشمند مک‌گیل‌کرست)', اندیشه های نوین تربیتی, 13(4), pp. 0-0. doi: 10.22051/jontoe.2018.12981.1576
عبداللهی ارفع, محمد, شعبانی ورکی, بختیار, جاویدی کلاته جعفرآبادی, طاهره, مسعودی, جهانگیر. «مدارس هوشمند: از ادراکات رایج تا آرمان نظام آموزشی» (نگاهی به طرح هوشمند سازی مدارس در تهران با رویکرد انتقادی هابرماس و با استفاده از چهارچوب مفهومی مدارس هوشمند مک‌گیل‌کرست). اندیشه های نوین تربیتی, 1396; 13(4): 0-0. doi: 10.22051/jontoe.2018.12981.1576

«مدارس هوشمند: از ادراکات رایج تا آرمان نظام آموزشی» (نگاهی به طرح هوشمند سازی مدارس در تهران با رویکرد انتقادی هابرماس و با استفاده از چهارچوب مفهومی مدارس هوشمند مک‌گیل‌کرست)

مقاله 1، دوره 13، شماره 4 - شماره پیاپی 46، زمستان 1396، صفحه 0-0  XML
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2018.12981.1576
نویسندگان
محمد عبداللهی ارفع 1؛ بختیار شعبانی ورکی2؛ طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی2؛ جهانگیر مسعودی2
1دانشگاه فردوسی مشهد
2عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
اصلاحات در یک نظام آموزشی عموماً با چالش‌ها و مشکلات مختلفی روبه‌رو خواهد بود؛ برای رفع آن مشکلات لازم است منتقدان به یاری دست‌اندکاران آن جریان اصلاحی آمده و با نگاه نقادانه راه را برای مجریان هموار نمایند. جریان موسوم به طرح هوشمندسازی مدارس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با مشکلاتی در اجرا از جمله تعارض با اهداف سند تحول آموزش و پرورش درگیر است و هدف این پژوهش واکاوی این تعارضات با الهام از روش انتقادی هابرماس و با تکیه بر واقعیت های مستخرج از مصاحبه با مسؤولان و مجریان این طرح می‌باشد. در این پژوهش تلاش شده است به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه می‌توان با الهام از دیدگاه‌ هابرماس در رابطه با فناوری، زمینه های بروز این تعارض ها را تحلیل کرد، راهی برای غلبه بر آن‌ها یافت و از تبدیل شدن فناوری به عاملی مسلط برای تعیین هذف های آموزش و پرورش جلوگیری کرد. برای دستیابی به این هدف از مصاحبه ساخت نایافته به منظور شناسایی وضع موجود و از تحلیل اسنادی و استنتاجی برای بررسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران و دیدگاه های هابرماس در باره فناوری استفاده شده است. یافته‌های حاصل از این پژوهش حکایت از آن دارد که تعارضاتی در طرح هوشمندسازی مدارس، در سه حوزه‌ی کارایی نظام آموزشی،عدالت و تربیت عمومی وجود دارد. با استناج از مواضع هابرماس ضمن تصریح خاستگاه این تعارضات و تبیین ماهیت سلطه گر فناوری راهبرد رهایی از این سلطه استفاده از رویکرد مک‌گیل کرست در ساختار مدارس هوشمند پیشنهاد شده است.
کلیدواژه‌ها
هوشمندسازی مدارس؛ فناوری آموزشی؛ سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش؛ نظریة انتقادی هابرماس
عنوان مقاله [English]
"Intelligent Schools: the common perceptions to aspirations of the educational system")Plan Intelligent schools in Tehran, according to Habermas's critical approach And using the MacGilchrist Smart School Framework)
نویسندگان [English]
mohammad abdollahi arfa1؛ BAKHTIAR SHABANI VARAKI2؛ TAHEREH JAVIDI kalateh jafarabadi2؛ Jahangir masoodi2
1دانشجو
چکیده [English]
Corrective actions in an educational system will generally encounter different challenges and challenges; to solve these problems, critics need to come up with a reformist solution with the help of their employers and, with a critical look, pave the way for the executives. The so-called school intelligence scheme is no exception to this and has problems with implementation, including the conflict with the goals of the Education Transformation Document, and the purpose of this study is to explore these conflicts inspired by Habermas's critical approach and relying on the facts to be extracted from Interviews with the authorities and administrators of the project. The paper attempts to answer the question as to how Habermas' insights into technology can be inspired by the context of the emergence of these conflicts, the way to overcome them, and the transformation of technology into a dominant factor for Determination of educational issues. To achieve this goal, the non-produced interview has been used to identify the status.The findings of this study indicate that there are conflicts in the school intelligence design in three areas of educational system efficiency, the spread of educational justice and general education. Then, according to Habermas' views, the cause of these conflicts has been analyzed and attributed to neglect of the dominant nature of technology. Finally, the strategy to get rid of this domination is to use the approach of some researchers in the structure of intelligent schools
کلیدواژه‌ها [English]
Intelligent schools, educational technology, document the fundamental change of education, critical theory of Habermas
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 270
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

اختیار غیرتجاری -غیر اشتقاقی Cc-By-NC-ND

این مجوز محدود کننده ترین مجوز در میان شش مجوز اصلی می باشد که صرفا به دیگران اجازه فروگذاری وبه اشتراک گذاشتن اثر را می دهد تا زمانیکه هیچ گونه تغییر اثر و استفاده تجاری از آن صورت نگیرد .

Journal Management System. Designed by sinaweb.