بررسی روابط جو سکوت، احساس امنیت روانی و رفتار سکوت کارکنان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی از دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی روابط جو سکوت، احساس امنیت روانی و رفتار سکوت کارکنان دانشگاه است. مطالعه حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه الزهرا (س)در سال تحصیلی 93-92 است (468N=)که از این تعداد، با استفاده از شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده، 211 نفر انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. برای گردآوری داده‌ها از سه پرسشنامه "امنیت روانی" (ادمونسون، 1999)، "جو سکوت"(واکولا و بورادوس، 2005) و"رفتارسکوت"(واکولا و بورادوس، 2005) استفاده شد. رواییپرسشنامه‌ها با استفاده از نظر متخصصان دانشگاهی بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که به ترتیب80/0، 89/0 و90/0به دست آمده است.جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها، از آزمون‌های tتک نمونه‌ای، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و تحلیل مسیر به کمک نرم‌افزارهایSPSS و LISRELاستفاده شد. نتایج نشان داد که جو سکوت رابطه منفی و معناداری با امنیت روانی (485/0r=-)، و امنیت روانی رابطه منفی و معناداری با رفتار سکوت (464/0-r=) دارد. همچنین نتایج حاکی از آن بود که جو سکوت به صورت مستقیم و با واسطه امنیت روانی بر رفتار سکوت تأثیر معنی‌داری دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A study of the relationship between silence climate, psychological safety, and silence behavior of employees

نویسندگان [English]

  • Gholamreza Shams Moorkani 1
  • Soheila Mokhtari 2
  • Maryam Armandei 3
چکیده [English]

This study aimed at investigating the relationship between silence climate, psychological safety and silence behavior of universityemployees. The study was descriptive -correlational and survey one. The statistical population included all the employees ofthe Alzahra university during the academic year 2013-2014 (N =468). Among them, 211cases were selected andtested through simple random sampling technique. Three questionnaires, namely “psychological safety” (Edmonson, 1999), “silence climate” (2005) and “silence behavior” (2005) were used to collect data. Questionnaires validity was approved by academic experts. The reliability ofthe questionnairesusing Cronbach's alphawas calculated as 0.80, 0.89 and 0.90 respectively. The one-samplet-test, Pearson correlation coefficient, stepwise regressionand path analysis were used to analyze data by means of SPSSandLISREL softwares. Resultsshowed that there was a significant negative relationshipbetween silence climate and psychologicalsafety(r=-0.485), and a negative relationship between psychological safety andsilence behavior (r=-0.464).Theresults also suggestedthat the silence climate directly and throughpsychological safety mediationhas a significantimpacton the silence behavior.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychological safety
  • organizational silence
  • silence climate
  • silence behavior

افروز، غلامعلی (1377). احساس امنیت، نشریه پیوند، 231. 4-3.

ارمندئی، مریم.، وزیری، مژده و عدلی، فریبا (1395). بررسی عوامل مؤثر سکوت سازمانی از دیدگاه کارکنان، فصلنامه اندیشه‌های نوین تربیتی، 12، 2: 144-115.

شمس، غلامرضا و خلیجیان، صدف (1392). تأثیر مؤلّفه‌های رهبری امنیت مدار بر احساس امنیت روانی کارکنان: نقش میانجی اثربخشی رهبری، فصلنامه اندیشه‌های نوین تربیتی، 9، 4: 53-33.

خلیجیان، صدف (1391). بررسی رابطۀ رهبری امنیت‌مدار و اثربخشی رهبری، امنیت روانی و رضایت شغلی کارکنان دانشگاه شهید بهشتی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.

Afkhami Ardakani, M. & Khalili Sadrabad, A. (2012). A study the relationship between personality factors and knowledge workers silent. Journal of General Management Researches, 5(18): 65-83.

Bagheri, Gh.; Zarei, R. & Nik Aeen, M. (2012). Organizational silence:( Basic concepts and its development factors). Ideal Type of Management, 1(1): 47- 58.

Brinsfield, C.T.(2009). Employee silence: investigation of dimensionality, development of measures, and examination of related factors. Ph.D. Thesis, The Ohio State University, Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI Number: 3376084).

Carmeli, A. & Gittell, J. H. (2009). High-quality relationships, psychological safety, and learning from failures in work organizations. Journal of Organizational Behavior. 30: 709–729.

Dan, L.; Jun, W. & Jiu-cheng, M. (2009). Organizational silence: a survey on employees working in a Telecommunication Company. IEEE Xplore.ieee.org. pp. 1647 – 1651.

Edmondson, A. (1999). Psychological safety and learning behavior in work teams. Journal of Administrative Science Quarterly.44: 350-383.

Gong, Y.; Wang, M. & Huang, J. C. (2012). Unfolding the proactive process for creativity: Integration of the employee proactivity, information exchange, and psychological safety perspectives. Journal of Management. 38(5): 1611-1633.

Henriksen, K. & Dayton, E. (2006). Organizational Silence and Hidden Threats to Patient Safety. HSR: Health Services Research, 41 (4): 1539-1554.

Higgins, M.; Ishimaru, A.; Holcombe, R. & Fowler, A.  )2012). Examining organizational learning in schools: The role of psychological safety, experimentation, and leadership that reinforces learning. Journal of Spring.13: 67–94.

Hirak, R.; Chunyan, P. A.; Carmeli, A. & Schaubroeck, J. M. (2012). Linking leader inclusiveness to work unit performance: The importance of psychological safety and learning from failures. Journal of Elsevier. 23: 107–117.

Idris, M. A.; Dollard, M. F.; Coward, J.& Dormann, C. (2012). Psychosocial safety climate: Conceptual distinctiveness and effect on job demands and worker psychological health. Journal of Elsevier. 50: 19–28.

Kessel, M.; Kratzer, J. & Schultz, C. (2012). Psychological safety, knowledge sharing, and creative performance in healthcare teams. Journal of Blackwell, 21 (2): 147-157.

Maria, W. D. (2006). Brother secret, sister silence: Sibling conspiracies against managerial integrity. Journal of Business Ethics,219- 234.

Milliken, F. J.; Morrison, E. W. & Hewlin, P. F. (2003). An exploratory study of employee silence: Issues that employees don't communicate upward and why. Journal of Management Studies, 40 (6): 1453-1476.

Morrison, E.W. & Milliken, F. J. (2000). Organizational silence: A barrier to change and development in a pluralistic world. Academy of Management Review, 25 (4): 706-725.

Morrison, E.W. & Milliken, F. J. (2004). Sounds of silence. Stern Business, 31- 35.

Post, C. (2012). Deep-level team composition and innovation: The mediating roles of psychological safety and cooperative learning. Journal of Group & Organization Management37(5): 555–588.

Siemsen, E.; Roth, A. V.; Balasubramanian, S. & Anand, G. (2009). The Influence of psychological safety and confidence in knowledge on employee knowledge sharing. Journal of Manufacturing & Service Operations Management. 11(3): 429–447.

Tulubas, T. & Celep, C. (2012). Effect of perceived procedural justice on faculty members’ silence: The mediating role of trust in supervisor. Procedia Social and Behavioral Sciences, 47: 1221-1231.

Vakola, M. & Bouradas, D. (2005). Antecedents and consequences of organizational silence: An empirical investigation. Employee Relations, 27 (5): 441-458.

Van Dyne, L.; Ang, S. & & Botero, I. C. (2003). Conceptualizing employee silence and employee voice as multidimensional constructs. Journal of Management Studies, 40(6): 1359-1392