• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
اندیشه های نوین تربیتی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1396)
دوره دوره 12 (1395)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 11 (1394)
دوره دوره 10 (1393)
دوره دوره 9 (1392)
دوره دوره 8 (1391)
دوره دوره 7 (1390)
دوره دوره 6 (1389)
دوره دوره 5 (1388)
دوره دوره 4 (1387)
دوره دوره 3 (1386)
دوره دوره 2 (1385)
دوره دوره 1 (1384)
خادمی, ملوک, کدخدایی, محبوبه السادات, آبام, زویا. (1395). بررسی رابطه بین سبک شناختی و ابعاد انگیزشی، رفتاری و شناختی اطلاع‌جویی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه. اندیشه های نوین تربیتی, 12(3), 201-219. doi: 10.22051/jontoe.2016.2553
ملوک خادمی; محبوبه السادات کدخدایی; زویا آبام. "بررسی رابطه بین سبک شناختی و ابعاد انگیزشی، رفتاری و شناختی اطلاع‌جویی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه". اندیشه های نوین تربیتی, 12, 3, 1395, 201-219. doi: 10.22051/jontoe.2016.2553
خادمی, ملوک, کدخدایی, محبوبه السادات, آبام, زویا. (1395). 'بررسی رابطه بین سبک شناختی و ابعاد انگیزشی، رفتاری و شناختی اطلاع‌جویی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه', اندیشه های نوین تربیتی, 12(3), pp. 201-219. doi: 10.22051/jontoe.2016.2553
خادمی, ملوک, کدخدایی, محبوبه السادات, آبام, زویا. بررسی رابطه بین سبک شناختی و ابعاد انگیزشی، رفتاری و شناختی اطلاع‌جویی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه. اندیشه های نوین تربیتی, 1395; 12(3): 201-219. doi: 10.22051/jontoe.2016.2553

بررسی رابطه بین سبک شناختی و ابعاد انگیزشی، رفتاری و شناختی اطلاع‌جویی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه

مقاله 10، دوره 12، شماره 3، پاییز 1395، صفحه 201-219  XML اصل مقاله (438 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2016.2553
نویسندگان
ملوک خادمی؛ محبوبه السادات کدخدایی ؛ زویا آبام
دانشگاه الزهرا
چکیده
این پژوهش به‌منظور بررسی رابطۀ بین سبک شناختی با ابعاد انگیزشی، رفتاری و شناختی اطلاع‌جویی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه انجام شد. منظور از سبک شناختی در این پژوهش، راهبردهای پردازش اطلاعات (عمیق، گام‌به‌گام و عینی) و راهبردهای نظم‌دهی (درونی، بیرونی و نامتمرکز) است که با پرسشنامۀ سبک شناختی سنجیده شد. ابعاد انگیزشی، رفتاری و شناختی اطلاع‌جویی نیز با استفاده از پرسشنامۀ محقق ساخته اندازه‌گیری شد. نمونۀ این پژوهش، 100 نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر اصفهان بودند که به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. یافته‌ها نشان داد راهبرد پردازش عمیق با هیچ یک از ابعاد اطلاع‌جویی رابطۀ معنادار نداشت؛ در حالی که راهبرد پردازش گام‌به‌گام و عینی و نیز راهبرد نظم‌دهی درونی در یادگیری با تمام ابعاد اطلاع‌جویی رابطۀ معنادار داشت. راهبرد نظم‌دهی بیرونی با بعد انگیزشی اطلاع جویی و راهبرد نظم‌دهی نامتمرکز نیز تنها با بعد رفتاری اطلاع‌جویی رابطۀ معنادار داشتند. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد راهبرد پردازش عینی بیشترین نقش را در تبیین واریانس ارزش‌گذاری در اطلاع‌جویی و راهبرد نظم‌دهی نامتمرکز نیز بیشترین نقش را در تبیین واریانس نظم‌دهی در اطلاع‌جویی دارد.
کلیدواژه‌ها
سبک شناختی؛ راهبردهای پردازش اطلاعات؛ راهبردهای نظم‌دهی؛ اطلاع‌جویی
عنوان مقاله [English]
Investigating the Relationship of Cognitive Style with Motivational, Behavioral and Cognitive Aspects of "Information Seeking" in High School Students
نویسندگان [English]
Molok Khademi؛ mahbobeh Sadat Kadkhodaie؛ Zoya Abam
چکیده [English]
The aim of this study was to investigate the relationship between cognitive style and various aspects of "information seeking" behavior. Here, “cognitive style” refers not only to “information processing strategies” (Deep, step by step and objective) but also "regulation strategies" (internal, external and decentralized). Both of these aspects were measured using a cognitive style scale. Besides, motivational, behavioral and cognitive aspects of "information seeking" behavior were measured employing a researcher-made scale. From among all high school students in Isfahan, 100 participants were selected using stratified sampling. The results showed that deep information processing strategies did not have any significant relationship with any aspects of information seeking behavior. While step by step processing strategy, objective processing strategy, and internal regulation strategy correlated strongly with all aspects of information seeking. Furthermore, external regulation strategy had a significant relationship just with the motivational aspect of information seeking and decentralized regulation strategy correlated strongly with the behavioral aspect of information seeking. Also, the results obtained through regression analysis showed that objective information processing strategy and decentralized regulation strategy had the most leading roles in predicting variance in information seeking valuation and regulation, respectively.
کلیدواژه‌ها [English]
Cognitive styles, Information processing strategy, Regulation strategy, Information seeking
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 705
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 480
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

اختیار غیرتجاری -غیر اشتقاقی Cc-By-NC-ND

این مجوز محدود کننده ترین مجوز در میان شش مجوز اصلی می باشد که صرفا به دیگران اجازه فروگذاری وبه اشتراک گذاشتن اثر را می دهد تا زمانیکه هیچ گونه تغییر اثر و استفاده تجاری از آن صورت نگیرد .

Journal Management System. Designed by sinaweb.